Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken beste digitale biermerk in VS

Van alle biermerken in de VS heeft Heineken zijn digitale zaakjes het beste op orde. Aldus onderzoek van L2.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

L2 de grote biermerken aan de hand van 4 criteria: de kwaliteit van de website, de activiteiten op het gebied van search, display, en e-mailmarketing, de status van hun marketingactiviteiten op smartphones en tablets, en hun sociale media presence (gemeten aan de hand van populariteit, content en engagement).

related partner content for mobile comes here

Het eindcijfer van Heineken was goed voor een ‘genius’-beoordeling. Busweiser kreeg deze overigens ook. Zeven concurrenten eindigden net daaronder, in de ‘gifted’-categorie. Dat waren Bud Light, Stella Artois, Samuel Adams, Coors Light, Sierra Nevada, New Belgium en Blue Moon.

De meeste biermerken lopen echter achter wat betreft digitaal, aldus L2. En dat is met name te wijten aan het gemis aan goede mobiele sites: 60 procent van de onderzochte biermerken hebben enkel nog een desktopversie van hun website, ondanks het feit dat inmiddels een derde van alle zoekopdrachten op een mobiel gedaan wordt.

Volgens L2 zagen 14 websites die wel geoptimaliseerd waren voor mobiel, er bovendien uit als een ‘content kerkhof’, met enkel wat recente advertentie-uitingen en een directe verwijzing naar de sociale mediakanalen, waar klaarblijkelijk meer te doen is voor de consument.

Slechts 46 procent had een ‘store locator’ op de mobiele site.

Heineken won het met name van de concurrentie op social media- en searchgebied. Het merk heeft de meeste fans en het hoogste engagementcijfer op Facebook, de meeste volgers en fans op Twitter en Youtube, en het best bekeken Youtube-kanaal.

Heineken heeft ook 60 procent van de organische searchresultaten op Google in handen, terwijl de biersector het moet doen met minder dan 25 procent.

Crack the case
Als onderdeel van de James Bond-campagne lanceerde Heineken de interactieve online game Crack the Case. De game was te vinden op Heineken.com en Facebook, en maakte gebruik van Facebook Connect. Hierbij heeft Heineken toegang tot profielfoto’s en andere data van gebruikers, die geintegreerd kunnen worden in het verhaal. De game was onderdeel van een multiplatform campagne waarbij zo;n beetje alles werd ingezet: mobile, social media, televisie en product placement. De campagne leverde 1 miljoen Facebookfans op in 2 weken, een groei van 12 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in