Heineken beste digitale biermerk in VS


L2 onderzocht de grote biermerken aan de hand van 4 criteria: de kwaliteit van de website, de activiteiten op het gebied van search, display, en e-mailmarketing, de status van hun marketingactiviteiten op smartphones en tablets, en hun sociale media presence (gemeten aan de hand van populariteit, content en engagement).
Het eindcijfer van Heineken was goed voor een ‘genius’-beoordeling. Busweiser kreeg deze overigens ook. Zeven concurrenten eindigden net daaronder, in de ‘gifted’-categorie. Dat waren Bud Light, Stella Artois, Samuel Adams, Coors Light, Sierra Nevada, New Belgium en Blue Moon.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe meeste biermerken lopen echter achter wat betreft digitaal, aldus L2. En dat is met name te wijten aan het gemis aan goede mobiele sites: 60 procent van de onderzochte biermerken hebben enkel nog een desktopversie van hun website, ondanks het feit dat inmiddels een derde van alle zoekopdrachten op een mobiel gedaan wordt.
Volgens L2 zagen 14 websites die wel geoptimaliseerd waren voor mobiel, er bovendien uit als een ‘content kerkhof’, met enkel wat recente advertentie-uitingen en een directe verwijzing naar de sociale mediakanalen, waar klaarblijkelijk meer te doen is voor de consument.
Slechts 46 procent had een ‘store locator’ op de mobiele site.
Heineken won het met name van de concurrentie op social media- en searchgebied. Het merk heeft de meeste fans en het hoogste engagementcijfer op Facebook, de meeste volgers en fans op Twitter en Youtube, en het best bekeken Youtube-kanaal.
Heineken heeft ook 60 procent van de organische searchresultaten op Google in handen, terwijl de biersector het moet doen met minder dan 25 procent.
Crack the case
Als onderdeel van de James Bond-campagne lanceerde Heineken de interactieve online game Crack the Case. De game was te vinden op Heineken.com en Facebook, en maakte gebruik van Facebook Connect. Hierbij heeft Heineken toegang tot profielfoto’s en andere data van gebruikers, die geintegreerd kunnen worden in het verhaal. De game was onderdeel van een multiplatform campagne waarbij zo;n beetje alles werd ingezet: mobile, social media, televisie en product placement. De campagne leverde 1 miljoen Facebookfans op in 2 weken, een groei van 12 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid