Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemiddelde seizoensindex RTL boven de 100

De BVA meldt in haar nieuwsbrief ‘BVA Actueel week 51’ dat RTL uitkomt op een gemiddelde seizoensindex van 105. Maar dat klopt niet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De gemiddelde seizoensindex betekent volgens de BVA dat als een adverteerder het hele jaar op TV aanwezig is, hij 5 pct meer betaalt dan de afgesproken vaste GRP prijs. BVA schrijft: ‘De televisiezenders hanteren sinds een aantal jaar een seizoensindex die per maand aangeeft of het een drukke televisiemaand wordt of juist niet. In die maanden waarin de vraag naar zendtijd groot is, wordt de prijs via een index opgevoerd om de vraag beter op het aanbod te kunnen afstemmen. Voor de Ster en SBS zenders komt de seizoensindex gemiddeld over het jaar uit op 100. RTL komt gemiddeld uit op 105, wat betekent, dat wanneer u met uw campagnes het hele jaar op TV aanwezig bent, u 5% meer betaalt dan uw afgesproken vaste GRP prijs. Het loont daarom de moeite om te overwegen om in ‘goedkope’ maanden te adverteren als uw strategie dat toelaat.’ Leden van BVA worden in de nieuwsbrief opgeroepen om contact op te nemen met de mediaspecialisten van BVA.

related partner content for mobile comes here

Maar de BVA is uitgegaan van de verkeerde indices, zegt Sabine Scholten van RTL: ‘we hebben inmiddels contact gehad met de BVA om hen daarop te wijzen, de BVA komt daar bij ons op terug’. Overigens komt de gemiddelde seasonality-index dan nog op 104 uit. Maar dat betekent niet dat adverteerders duurder uit zijn bij RTL, volgens Scholten.

'De conclusie dat de adverteerder bij RTL 5% meer betaalt dan de afgesproken GRP-prijs is niet correct', legt Carla der Kinderen, Manager Marketing Verkoop, uit. 'Naast de contractprijs zijn er meerdere factoren in onze inkoopsystematiek die de uiteindelijke prijs bepalen. Niet alleen de maandindex is bepalend, ook de doelgroepindex, de productindex en de marktindex. Deze indices zijn terug te vinden in de verkoopbrochure die wij hebben gepubliceerd. Voor een juist beeld van de prijsstijging is het van belang dat alle factoren van de inkoopsystematiek worden meegenomen. Dan blijkt dat RTL een zeer gematigd prijsbeleid hanteert ten opzichte van SBS en Ster.'

Hanne Alblas, senior media specialist BVA, laat in een reactie aan Adformatie weten, dat als RTL een index gebruikt, de indruk wordt gewekt dat die gemiddeld over de twaalf maanden op 100 uitkomt. ‘Bij SBS en Ster wel, waarom bij RTL dan niet?’ De boodschap van de BVA aan haar leden is ook om te letten op het totaalpakket, laat Alblas weten: ‘een basis grp-prijs zegt niet veel meer, door alle indexen en toeslagen die er nog overheen gaan.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in