Overslaan en naar de inhoud gaan

Farmabedrijven overtreden eigen reclamecode

De farmaceutische bedrijven Bayer, Pfizer en AstraZeneca hebben de reclamecode voor geneesmiddelen overtreden door artsen te fêteren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Volkskrant meldt dat een huisarts uit Capelle aan den IJssel, die klachten had ingediend bij de stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) , in hoger beroep in het gelijk is gesteld. Voor het eerst diende een arts een klacht in bij dit orgaan, dat door de farmaceutische industrie zelf is opgericht.

related partner content for mobile comes here

AstraZeneca belegde in maart vorig jaar een symposium over zijn cholesterolverlager Crestor. Voor hun wetenschappelijke inbreng zouden de artsen 230 euro ontvangen plus een reiskostenvergoeding van 27 cent per kilometer. Daarnaast kregen ze een diner en konden ze de opera Aïda bezoeken.
Bayer had artsen die promotiebijeenkomsten bijwoonden voor het nieuwe middel Avelox (tegen luchtweginfecties) 150 tot 250 euro betaald. Daarnaast kregen ze een diner . Pfizer wilde bijeenkomsten beleggen voor zijn nieuwe pijnstiller Celebrex. Vergoeding: 200 euro plus reiskosten. Dit verbood de codecommissie bij voorbaat, na de klacht van Van der Linde. Dat is nu in hoger beroep bevestigd.
Bayer probeert nu artsen op een wel toegestane manier te verleiden om Avelox voor te schrijven. In een 'bijsluiter' in medische vakbladen van afgelopen week worden artsen uitgenodigd om mee te doen met een presentatie op internet. De vergoeding is een tegoedbon van tien euro, te besteden bij Bol.com. 'Wij zien dat als een ander contactmoment met de arts', zegt een woordvoerster. 'Goedkoper dan artsenbezoekers.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in