Farmabedrijven overtreden eigen reclamecode
De Volkskrant meldt dat een huisarts uit Capelle aan den IJssel, die klachten had ingediend bij de stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) , in hoger beroep in het gelijk is gesteld. Voor het eerst diende een arts een klacht in bij dit orgaan, dat door de farmaceutische industrie zelf is opgericht.
AstraZeneca belegde in maart vorig jaar een symposium over zijn cholesterolverlager Crestor. Voor hun wetenschappelijke inbreng zouden de artsen 230 euro ontvangen plus een reiskostenvergoeding van 27 cent per kilometer. Daarnaast kregen ze een diner en konden ze de opera Aïda bezoeken.
Bayer had artsen die promotiebijeenkomsten bijwoonden voor het nieuwe middel Avelox (tegen luchtweginfecties) 150 tot 250 euro betaald. Daarnaast kregen ze een diner . Pfizer wilde bijeenkomsten beleggen voor zijn nieuwe pijnstiller Celebrex. Vergoeding: 200 euro plus reiskosten. Dit verbood de codecommissie bij voorbaat, na de klacht van Van der Linde. Dat is nu in hoger beroep bevestigd.
Bayer probeert nu artsen op een wel toegestane manier te verleiden om Avelox voor te schrijven. In een 'bijsluiter' in medische vakbladen van afgelopen week worden artsen uitgenodigd om mee te doen met een presentatie op internet. De vergoeding is een tegoedbon van tien euro, te besteden bij Bol.com. 'Wij zien dat als een ander contactmoment met de arts', zegt een woordvoerster. 'Goedkoper dan artsenbezoekers.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid