Facebook socialer met social design
Het draait allemaal om mensen. Waar social media bedoeld zijn om gebruikers de content te laten genereren, is van deze functionaliteit niet altijd sprake. Het grootste probleem van #fb is dat het niet altijd een afspiegeling is van de echte wereld. Facebook zorgde ervoor dat je al je vrienden op één plaats hebt, maar deze oplossing is gelijk een probleem: mensen willen hun vrienden wel op één plaats, maar ze willen soms maar met een paar vrienden communiceren.
Een van de grootste problemen van het runnen van een technische organisatie is dat er een overmatige focus is op technische uitdagingen. Om #fb socialer te maken, is het begonnen met de introductie van nieuwe features, zoals de mogelijkheid om kleine groepen te creëren en in te kunnen checken op echte plaatsen. Gebruikers krijgen de bevoegdheid groepen te controleren en modereren. Met de groepen is het mogelijk om inside jokes te maken en over dingen te praten die anderen toch niet begrijpen. Zonder dat mensen het verkeerde beeld van je krijgen. En ook voor bedrijven is het interessant: groepen maken gericht adverteren mogelijk.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaMensen, dus geen computer formules, kunnen #fb en het internet nuttiger maken. Chris Cox, vice president 'of product' en tevens de evangelist die ervoor zorgt dat de software menselijk is, introduceerde de term social design voor het ontwikkelen van sociale oplossingen (in tegenstelling tot technische). Hij meent dat dit slechts het topje van de ijsberg is met de potentie van social design. Chris stelt zich een wereld voor waar social design het online leven op meerdere aspecten verbetert. Dit social design, waar alles om mensen draait, past perfect in de moderne vorm van marketing, waar de menselijke geest centraal staat.
Al vind ik dat #fb veel eerder had moeten beginnen met social design, vind ik het top. Dit is een typisch voorbeeld van het feit dat online niet vervangend, maar complementair kan werken, als het verlengde van de echte wereld. Mensen meer macht geven past goed in het moderne 3.0 tijdperk, waarin bedrijven niet meer de volledige macht over hun merken hebben. Door mensen verantwoordelijkheid te geven, laat je ze weten dat ze onderdeel uitmaken van het merk, waardoor ze nog meer betrokken raken. Bovendien zouden leden het eerder overwegen om over te stappen op andere sociale netwerksits als #fb niet naar hun wensen luisteren.
Ik ben benieuwd wie de nieuwe mogelijkheden gaat benutten. En ik vraag me af hoe jullie er over denken: maken de nieuwe features de online wereld 'a realer place'?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid