Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese bloggers onderzocht

Forrester Research onderzocht de Europese blogosfeer en komt met een profiel voor marketeers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo’n 3 procent van de Europeanen onderhoudt actief een blog. Omgerekend zijn dat vier miljoen bloggers. Bloggers in Europa zijn jong, veelal early adopters van nieuwe technologieën, heavy internet users, ze vertrouwen elkaar sterk en zijn gemiddeld meer open-minded dan de gemiddeld online consument.

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek legt Forrester uit waarom marketeers de karakteristieken van bloggers moeten kennen voordat ze zelf geen deelnemen aan de blogosfeer. De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd op het door Forrester georganiseerde Consumer Marketing Forum in Londen, dat als thema had ‘Integrating Social Media’.

Forrester is van mening dat bedrijven moeten proberen om actieve bloggers aan hun zijde te krijgen. Jaap Favier, research directeur bij Forrester, zegt hierover: ‘Actieve bloggers kunnen een merk maken of breken in minder dan 1 dag. Bedrijven zouden geen relatie met deze bloggers moeten faken, anders zou het weleens goed mis kunnen gaan. Om een blogger aan je zijde te krijgen, moet je het vertrouwen winnen door een eerlijke en transparante realtie met een blogger aan te gaan. Leer elkaar kennen en geef een blogger instrumenten om makkelijk met hun peers in contact te treden, om zo content door te geven.’

Uit het onderzoek blijkt dat:

  • In Zuideuropa de blogpopulatie het hoogste is. 57 procent van alle bloggers woont in landen als Frankrijk, Italië en Spanje. In Frankrijk bloggen 1 miljoen mensen actief. Slechts 13 procent van de Europese bloggers resideert in Duitsland.
  • Bloggers early adopters zijn. 21 procent van de Europese bloggers maakt gebruik van RSS feeds. Van alle Europese internetgebruikers doet slechts 5 procent dat. Bijna 80 procent van de bloggers is dagelijks online om e-mail te lezen en berichten te posten. Dat is gemiddeld zo’n 16 uur per week. De gemiddelde internetgebruiker is 5 uur per week online.
  • Bloggers actieve multitaskende internetsurfers zijn. Ze spenderen meer tijd online dan dat ze televisie kijken, tijdschriften of kranten lezen. 52 procent leest tijdschriften of kranten online. 50 procent van de ondervraagde bloggers had daarnaast de afgelopen 4 weken reacties online gezet, 47 procent had gepubliceerd op de eigen website.
  • Bloggers tolerante consumenten zijn. Volgens de data van Forrester zijn bloggers open-minded en vertrouwen ze erg op consumer generated content, meer dan de gemiddeld internetgebruiker. 25 procent van de bloggers vertrouwt content die afkomstig is van peers, terwijl slechts 10 procent van de internetgebruikers dat doet.
  • Bloggers geen probleem hebben met gerichte advertising (41 procent). Voor de gemiddeld internetgebruiker is dit 34 procent.
  • Bloggers anders shoppen dan de gemiddelde internetgebruiker: Ze zijn namelijk meer bereid om nieuwe dingen uit te proberen en vergelijken minder voordat ze tot aankoop overgaan. Bijna 70 procent vertelt een goede aankoop door aan vrienden. Word-to-mouth wordt daarbij gezien als een belangrijk kanaal bij een aankoop. Meer dan eenderde vertrouwt op het advies van vrienden of familie.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in