Europese bloggers onderzocht
Zo’n 3 procent van de Europeanen onderhoudt actief een blog. Omgerekend zijn dat vier miljoen bloggers. Bloggers in Europa zijn jong, veelal early adopters van nieuwe technologieën, heavy internet users, ze vertrouwen elkaar sterk en zijn gemiddeld meer open-minded dan de gemiddeld online consument.
In het onderzoek ‘Profiling European Bloggers’ legt Forrester uit waarom marketeers de karakteristieken van bloggers moeten kennen voordat ze zelf geen deelnemen aan de blogosfeer. De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd op het door Forrester georganiseerde Consumer Marketing Forum in Londen, dat als thema had ‘Integrating Social Media’.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisForrester is van mening dat bedrijven moeten proberen om actieve bloggers aan hun zijde te krijgen. Jaap Favier, research directeur bij Forrester, zegt hierover: ‘Actieve bloggers kunnen een merk maken of breken in minder dan 1 dag. Bedrijven zouden geen relatie met deze bloggers moeten faken, anders zou het weleens goed mis kunnen gaan. Om een blogger aan je zijde te krijgen, moet je het vertrouwen winnen door een eerlijke en transparante realtie met een blogger aan te gaan. Leer elkaar kennen en geef een blogger instrumenten om makkelijk met hun peers in contact te treden, om zo content door te geven.’
Uit het onderzoek blijkt dat:
- In Zuideuropa de blogpopulatie het hoogste is. 57 procent van alle bloggers woont in landen als Frankrijk, Italië en Spanje. In Frankrijk bloggen 1 miljoen mensen actief. Slechts 13 procent van de Europese bloggers resideert in Duitsland.
- Bloggers early adopters zijn. 21 procent van de Europese bloggers maakt gebruik van RSS feeds. Van alle Europese internetgebruikers doet slechts 5 procent dat. Bijna 80 procent van de bloggers is dagelijks online om e-mail te lezen en berichten te posten. Dat is gemiddeld zo’n 16 uur per week. De gemiddelde internetgebruiker is 5 uur per week online.
- Bloggers actieve multitaskende internetsurfers zijn. Ze spenderen meer tijd online dan dat ze televisie kijken, tijdschriften of kranten lezen. 52 procent leest tijdschriften of kranten online. 50 procent van de ondervraagde bloggers had daarnaast de afgelopen 4 weken reacties online gezet, 47 procent had gepubliceerd op de eigen website.
- Bloggers tolerante consumenten zijn. Volgens de data van Forrester zijn bloggers open-minded en vertrouwen ze erg op consumer generated content, meer dan de gemiddeld internetgebruiker. 25 procent van de bloggers vertrouwt content die afkomstig is van peers, terwijl slechts 10 procent van de internetgebruikers dat doet.
- Bloggers geen probleem hebben met gerichte advertising (41 procent). Voor de gemiddeld internetgebruiker is dit 34 procent.
- Bloggers anders shoppen dan de gemiddelde internetgebruiker: Ze zijn namelijk meer bereid om nieuwe dingen uit te proberen en vergelijken minder voordat ze tot aankoop overgaan. Bijna 70 procent vertelt een goede aankoop door aan vrienden. Word-to-mouth wordt daarbij gezien als een belangrijk kanaal bij een aankoop. Meer dan eenderde vertrouwt op het advies van vrienden of familie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid