Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterke daling oplagecijfers kranten VS

De oplagecijfers van Amerikaanse dagbladen zijn in de afgelopen zes maanden het scherpst gedaald in minstens vijftien jaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De gemiddelde dagelijkse oplage daalde in de periode tot en met september met 2,8 procent ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op ongeveer 43,8 miljoen kranten. Dat blijkt uit een studie van een onderzoeksbureau voor de Amerikaanse uitgeefsector.

related partner content for mobile comes here

Volgens het Audit Bureau of Circulations daalde bij de Amerikaanse zondagsuitgaven het gemiddelde oplagecijfer met 3,4 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Voor het onderzoek werden de oplagecijfers van 770 dagbladen en 619 zondagskranten in de Verenigde Staten onderzocht. In 1984 bereikte de gemiddelde dagelijkse oplage van Amerikaanse dagbladen nog een piek van 63,3 miljoen stuks.

De gemiddelde dagelijkse oplage van het landelijke dagblad USA Today ging met 1,3 procent omlaag tot ongeveer 2,3 miljoen. Bij The New York Times daalde die met 3,5 procent tot 1,1 miljoen. The Washington Post liet een gelijke daling zien. De dagelijkse oplage van The Wall Street Journal daalde met 1,9 procent. De oplage van de zondagseditie van de zakenkrant, die op zaterdag uitkomt, ging zelfs met 6,7 procent omlaag.

Volgens de onderzoekers geven de cijfers duidelijk weer dat lezers steeds vaker het internet en andere media als belangrijkste nieuwsbronnen gebruiken en de krant links laten liggen (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in