Overslaan en naar de inhoud gaan

Meerdimensionaal segmenteren

In de zich steeds verder ontwikkelende markten valt het voor producenten niet mee om de voor hen meest relevante segmentering te vinden.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De productie- en ontwikkelingsafdeling heeft behoefte aan segmentering op basis van productgebruik van de consument, de afdeling communicatie wil graag weten welke media de doelgroep gebruikt, en vanuit prijspolitieke overwegingen is het van belang om te achterhalen welk bedrag de potentiële koper wil besteden aan een product of dienst. Segmentering op basis van meerdere, gecombineerde dimensies kan aan al deze behoeften tegemoet komen.

related partner content for mobile comes here

Er zijn vier benaderingen te onderscheiden:

  • De gecombineerde aanpak, waarbij de verschillende variabelen betreffende houding en koopgedrag worden samengevoegd, bijvoorbeeld via multivariate clusteranalyse.
  • De separate aanpak: er wordt rekening gehouden met beide soorten variabelen, maar ze worden wel onafhankelijk van elkaar beschouwd.
  • De hiërarchische aanpak is een meertrapsvariant van de separate benadering.
  • De simultane aanpak is de meest verfijnde vorm van meerdimensionaal segmenteren: alle variabelen worden in hun onderlinge samenhang bekeken. Bron: Direkt Marketing
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in