Meerdimensionaal segmenteren
In de zich steeds verder ontwikkelende markten valt het voor producenten niet mee om de voor hen meest relevante segmentering te vinden.…
De productie- en ontwikkelingsafdeling heeft behoefte aan segmentering op basis van productgebruik van de consument, de afdeling communicatie wil graag weten welke media de doelgroep gebruikt, en vanuit prijspolitieke overwegingen is het van belang om te achterhalen welk bedrag de potentiële koper wil besteden aan een product of dienst. Segmentering op basis van meerdere, gecombineerde dimensies kan aan al deze behoeften tegemoet komen.
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
Er zijn vier benaderingen te onderscheiden:
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta- De gecombineerde aanpak, waarbij de verschillende variabelen betreffende houding en koopgedrag worden samengevoegd, bijvoorbeeld via multivariate clusteranalyse.
- De separate aanpak: er wordt rekening gehouden met beide soorten variabelen, maar ze worden wel onafhankelijk van elkaar beschouwd.
- De hiërarchische aanpak is een meertrapsvariant van de separate benadering.
- De simultane aanpak is de meest verfijnde vorm van meerdimensionaal segmenteren: alle variabelen worden in hun onderlinge samenhang bekeken. Bron: Direkt Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid