EC-richtlijn voor misleidende claims op verpakking


Hoewel de Europese regels nu ook al een verbod op misleidende reclame bevatten, wil Europees commissaris David Byrne van consumentenzaken de regels strenger maken, meldt Het Financieele Dagblad. Daarmee wil Byrnes de strijd aanbinden tegen ziektes als extreme vetzucht. De Commissie wil vage slogans zoals 'eet zoveel u wilt' of 'helpt uw lichaam tegen stress' uitbannen. Dergelijke claims kunnen een consument overhalen zo'n product te gebruiken zonder dat het de belofte waar kan maken. Het strenge nieuwe regime zou grote bedrijven zoals Unilever, Danone , Nestlé en Kellogg kunnen treffen, want dit soort bedrijven maakt gebruik van gezondheidsclaims in hun marketing en op de verpakking van voedsel. Een dergelijke aangescherpte richtlijn zou ook effect kunnen hebben op hun campagnes. In de ontwerprichtlijn wordt het bedrijven verboden om op hun product te zetten dat het bijdraagt aan de gezondheid zonder specifiek te zijn. Het wordt bedrijven ook verboden om te claimen dat hun producten bijdragen aan afslanken en gewichtscontrole. Vertegenwoordigers van de voedingsindustrie noemen de verboden 'onacceptabel'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid