Overslaan en naar de inhoud gaan

EC-richtlijn voor misleidende claims op verpakking

De Europese Commissie werkt aan een richtlijn tegen misleidende claims op de verpakking van voeding.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de Europese regels nu ook al een verbod op misleidende reclame bevatten, wil Europees commissaris David Byrne van consumentenzaken de regels strenger maken, meldt Het Financieele Dagblad. Daarmee wil Byrnes de strijd aanbinden tegen ziektes als extreme vetzucht. De Commissie wil vage slogans zoals 'eet zoveel u wilt' of 'helpt uw lichaam tegen stress' uitbannen. Dergelijke claims kunnen een consument overhalen zo'n product te gebruiken zonder dat het de belofte waar kan maken. Het strenge nieuwe regime zou grote bedrijven zoals Unilever, Danone , Nestlé en Kellogg kunnen treffen, want dit soort bedrijven maakt gebruik van gezondheidsclaims in hun marketing en op de verpakking van voedsel. Een dergelijke aangescherpte richtlijn zou ook effect kunnen hebben op hun campagnes. In de ontwerprichtlijn wordt het bedrijven verboden om op hun product te zetten dat het bijdraagt aan de gezondheid zonder specifiek te zijn. Het wordt bedrijven ook verboden om te claimen dat hun producten bijdragen aan afslanken en gewichtscontrole. Vertegenwoordigers van de voedingsindustrie noemen de verboden 'onacceptabel'.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in