Stemming beïnvloedt ontvankelijkheid voor reclame


De adverteerder die zijn reclamebudget optimaal wil besteden, houdt niet langer alleen rekening met demografische en psychografische aspecten bij de karakterisering van doelgroepen. Want nu is er onderzoek beschikbaar naar de stemming waarin de doelgroep zich bevindt. Want wat blijkt uit studies van het Duitse Rheingold Institut: stemmingen die de ‘receptiegevoeligheid voor reclame’ beïnvloeden zijn niet superindividueel maar te structureren naar psychologische timeslots. Het moment van de dag waarop de respondent televisie kijkt, bepaalt mede zijn verwachtingen van het programma-aanbod en de ontvankelijkheid voor reclameboodschappen. Televisie is (eindelijk) onderzocht binnen de gebruikscontext van de dagelijkse ‘kijkpraktijk’. Het blijkt dat televisiekijken vaak ingegeven wordt door onrust als er even ‘niets beters te doen is’ gedurende de dag en avond. De televisie als ‘alltags-therapeut’ biedt nieuwe mogelijkheden om reclameboodschappen af te stemmen op de ontvankelijkheid van de kijker op het specifieke tijdstip dat er gekeken wordt.
<#FONT SIZE=1>Bron: planung & analyse<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid