Overslaan en naar de inhoud gaan

Stemming beïnvloedt ontvankelijkheid voor reclame

Niet alleen demografische en psychografische gegevens spelen een rol bij de ontvankelijkheid van reclameboodschappen, maar evenzeer de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De adverteerder die zijn reclamebudget optimaal wil besteden, houdt niet langer alleen rekening met demografische en psychografische aspecten bij de karakterisering van doelgroepen. Want nu is er onderzoek beschikbaar naar de stemming waarin de doelgroep zich bevindt. Want wat blijkt uit studies van het Duitse Rheingold Institut: stemmingen die de ‘receptiegevoeligheid voor reclame’ beïnvloeden zijn niet superindividueel maar te structureren naar psychologische timeslots. Het moment van de dag waarop de respondent televisie kijkt, bepaalt mede zijn verwachtingen van het programma-aanbod en de ontvankelijkheid voor reclameboodschappen. Televisie is (eindelijk) onderzocht binnen de gebruikscontext van de dagelijkse ‘kijkpraktijk’. Het blijkt dat televisiekijken vaak ingegeven wordt door onrust als er even ‘niets beters te doen is’ gedurende de dag en avond. De televisie als ‘alltags-therapeut’ biedt nieuwe mogelijkheden om reclameboodschappen af te stemmen op de ontvankelijkheid van de kijker op het specifieke tijdstip dat er gekeken wordt.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: planung & analyse<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in