Data over datamarketing
Aan het onderzoek deden ongeveer evenveel b-to-b- als b-to-c-marketeers mee, die vragen beantwoordden over algemene data-investeringen, prioriteiten in bestedingsgebieden, soorten aangekochte data, datakwaliteit, technologie-investeringen et cetera.
De uitkomsten wijzen erop dat data een bloeiende business is. Zo verwachten de marketeers in 2006, ondanks de druk op algemene marketingbudgetten, over een gelijk of zelfs hoger budget te beschikken. Lag enkele jaren geleden het accent nog sterk op acquisitie, in 2005 is het databudget vrijwel gelijk verdeeld over acquisitie (52 procent) en retentie (48 procent). Bij beide wordt vooral gebruik gemaakt van in-house resources voor datamanagement en analyse; respectievelijk 63 procent en 71 procent van het acquisitie- c.q. retentiebudget wordt intern besteed. Outsourcing wordt vooral ingezet voor eenvoudige basisdiensten of juist zeer gespecialiseerde diensten.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Een belangrijk onderdeel van de marketinginspanningen blijft data-aankoop. Driekwart van de respondenten besteedt tot 30 procent van het databudget aan data-aankoop, en de tendens is stijgend. Bij databronnen wordt het meest geïnvesteerd in rented lists en demografische data.
Bron: Direct Response
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid