Overslaan en naar de inhoud gaan

ConsuWijzer waarschuwt: bestel niet zomaar via social media

De campagne bestaat uit 'vermomde advertenties' op de sociale kanalen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het wordt steeds makkelijker om producten of diensten rechtstreeks te verkopen via Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube. Volgens ConsuWijzer (het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM)) schuilt daar ook gevaar. De instantie waarschuwt voor impulsaankopen via social media met een campagne (bureau: The Odd Shop).

related partner content for mobile comes here

'Sociale media zijn zeer aantrekkelijke verkoopkanalen voor malafide en onprofessionele ondernemers die er belang bij hebben om anoniem of ongrijpbaar te blijven', zegt Bernadette van Buchem (directeur consumenten van de ACM). 'Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen.'

Daarom roept ConsuWijzer op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt. De campagne ‘nestelt’ zich op social media met advertenties die op het eerste gezicht net echt lijken. De campagneberichten komen dus terecht tussen 'echte' verkoopadvertenties op Facebook, Instagram of YouTube.

De advertenties veranderen na een paar seconden en onthullen dat achter de 'fraaie wereld van de advertentie' een malafide of onproffesionele partij schuilgaat. Op die manier wil ConsuWijzer mensen confronteren die geneigd zijn om spullen te kopen via social media.

 

De boodschap: bestel niet zomaar iets via social media, want je weet vaak niet wie erachter zit. Via de advertentie kom je op de Online Shop Check waar je kunt welke partijen betrouwbare verkopers zijn.

Credits
Klant : ConsuWijzer / Autoriteit Consument en Markt
Eindverantwoordelijke klant : Tjitske Nijdam, Ellen de Jong
Bureau : The Odd Shop
Account : Oscar Hamming, Willemijn Reuvers, Jip van den Bergs
Creatie : Niels de Wit, Robert van der Lans, Jeena van der Heul
Design : Bas Aarse
Productiemaatschappij : Sounds like film
Regie : Niels de Wit, Robert van der Lans
DOP : Jeroen Simons
Editor : Rogier Gerritsen
3D animatie : PixMix
Geluid : Nando Eweg
Online platform : Slash2

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in