Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond: ‘Fabrikanten liegen nog steeds over fruit op productverpakking’

De organisatie wil dat de overheid dit aanpakt.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Producenten van zuiveldranken, vruchtensappen en fruitkoekjes overdrijven nog steeds met vruchten op verpakkingen, zegt de Consumentenbond.

related partner content for mobile comes here

De voorbeelden die de Consumentenbond noemt zijn:

- Op de verpakking van roodfruit yoghurtdrink van Albert Heijn prijken aardbeien, frambozen en blauwe bessen, terwijl er maar 1 procent fruitsap in zit.

- Het etiket van Sparkling Apple van Crystal Clear staat vol met appels, terwijl dit sap een schamele 0,01 procent appelsap bevat.

- In Sultana Volgraan bosbeskoekjes zit slechts 1 procent bosbes.

- Veel vruchtensappen bestaan grotendeels uit goedkoop appel- of druivensap, terwijl de naam en de verpakking suggereren dat er hele andere vruchten inzitten.

Dweilen met de krant open

Fabrikanten passen op aandringen soms wel iets aan, maar de Consumentenbond noemt dit dweilen met de kraan open.

Minister Schippers heeft aangegeven dat er in het voorjaar van 2016 een Plan van Aanpak Etikettering zou komen, maar volgens de Consumentenbond is die er nog niet. De bond wil betere regels en strenge handhaving door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Kletsplaatjes

De Consumentenbond begon in 2012 de campagne om een einde te maken aan marketingtrucs van fabrikanten. De Consumentenbond spreekt fabrikanten aan op hun misleidende producten. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in