Boekrecensie: De C2B-Revolutie (winnaar Pim Marketing Literatuurprijs 2011)


Gisteren wonnen Robert van Meer & Tim Meuleman, auteurs van het boek De C2B-Revolutie, de Pim Marketing Literatuurprijs 2011. Rogier van Kralingen (Innoa) heeft ook aan dit boek meegewerkt.We plaatsten afgelopen oktober een recensie, in Tijdschrift voor Marketing.
Max Kohnstamm, programmamanager bij SRM, schrijft:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS'Robert van Meer en Tim Meuleman hebben een bijzonder interessant boek over crowdsourcing geschreven. Een modieus onderwerp, met alle gevaren van dien. Opgewonden stellen ze op de achterflap van hun boek: ‘De economie is drastisch aan het veranderen en een nieuwe markt is ontstaan: De c2b-markt. Hier is het de consument die meedenkt, meeproduceert, en zelfs de marketingmix van elke organisatie omgooit, op manieren die traditioneel gezien onmogelijk lijken. Steeds meer organisaties ondervinden de kracht van deze beweging, van het ontwerpen van logo’s tot het oplossen van de wereldwijde hongersnood.’
Steering wheel
Laat ik vooral beginnen met het noemen van de grote verdienste van dit boek. De auteurs zijn er op een overtuigende wijze in geslaagd het onderwerp ‘crowdsourcing’ diepgravend te benaderen. Zij begaan niet de veelgemaakte fout om een trendy onderwerp lekker vluchtig te beschrijven. De auteurs hebben fundamenteel over het onderwerp nagedacht en komen in hun boek met een helder model: het steering wheel van crowdsourcing. Dit model komt overtuigend over en is een belangrijk hulpmiddel voor iedere marketeer die in zijn beroepspraktijk gebruik wil maken van crowdsourcing.
Van Meer en Meuleman hebben het boek bovendien opgevrolijkt met een overdadige hoeveelheid voorbeelden. Gelukkig blijken de auteurs ook de ‘klassieke marketingliteratuur’ te beheersen en op gepaste wijze toe te passen in onze online wereld. Alleen op pagina 29 vliegen ze even ernstig uit de bocht: ‘Porter beschrijft hoe organisaties strategie moeten voeren op basis van concurrentie, namelijk door middel van benchmarking’. Dit is natuurlijk onzin, het is juist Porter die in zijn artikel ‘What is Strategy’ nadrukkelijk heeft gesteld dat benchmarking niets met strategievorming te maken heeft. De auteurs hadden met behulp van elite sourcing (dit is een in het boek omschreven vorm van crowdsourcing) deze fout kunnen voorkomen. Maar nu ben ik wellicht bezig te veel zout op een slakje te leggen.
Madness of the crowds
Er is wel een fundamenteler punt van kritiek, of beter gezegd: punt van discussie. In hun enthousiasme over de fraaie voordelen van crowdsourcing komen de nadelen en gevaren nauwelijks aan de orde. Crowdsourcing heeft een onaangename keerzijde. Zoals de auteurs terecht stellen, kan ‘crowdsourcing in dit online tijdperk buitengewoon krachtig zijn’. Maar dat geldt ook voor het gezamenlijk ophitsen van haat, voor het verdrijven van homo’ s uit een bepaalde wijk bijvoorbeeld. Crowdsourcing kan ook zeer effectief worden ingezet om primitieve angstgevoelens tegen andersdenkenden te verspreiden. Het geloof in ‘wisdom of the crowds’ lijkt welhaast heilig, terwijl onze geschiedenis veeleer het bestaan van ‘madness of the crowds’ bewijst. Niets wijst er op dat de mensheid er deze eeuw veel wijzer op is geworden. Leuk dat crowdsourcing heeft geholpen om dictators in het Midden-Oosten te verdrijven! Maar zal crowdsourcing nooit ingezet worden voor een snelle en uiterst effectieve volkerenmoord? De auteurs hebben zich niet aan dit soort bespiegelingen gewaagd. Dat is hun goed recht.
Vast staat dat Van Meer en Meuleman een zinvolle bijdrage hebben geleverd aan onze vakliteratuur. Zij moeten zonder meer genomineerd worden voor de PIM Literatuurprijs. Mede gelet op de wat magere oogst dit jaar lijkt mij een plaats in de topdrie meer dan terecht.
Praktisch: XXXX
Leesbaar: XXXX
Actueel: XXXXX
Vernieuwend: XXXX
Ons oordeel: Aanrader voor marketeers, must read voor online marketeers
(bron: Tijdschrift voor Marketing, 10-2011)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid