Bloggende bedrijven
Het antwoord is duidelijk: nauwelijks. Met corporate blogs doel ik op weblogs die een actieve bijdrage leveren aan en ondersteuning vormen voor het (corporate) externe communicatiebeleid van een bedrijf. En nogmaals, ik heb het over de grotere bedrijven van ons land. Voor hen kan de bijdrage van een corporate log groot zijn, terwijl het nog redelijk onontgonnen terrein is.
Voor zover ik weet en kan vinden (zie onder andere ook het complete artikel The State of Corporate Blogging op Frankwatching) zijn in ieder geval TPG Post , Ilse Media, CapGemini
en sinds het WK ook Nationale Nederlanden actief met een weblog. Er zullen er vast nog een paar meer zijn.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVolgens bovenstaande omschrijving kun je geen van de weblogs van deze bedrijven eigenlijk een corporate log noemen. CapGemini komt nog enigszins in de richting komt, maar de CTO behandelt vooral eigen IT-kwesties (niet verrassend van een CTO, maar dus weinig extern). In de overzichten komen überhaupt veel interne logs (o.a. CEO op Intranet) terug. Die rekenen we dus niet goed:-)
Nu is het artikel van Frank weliswaar uit oktober 2005, maar neem van mij aan dat daar inmiddels weinig bedrijven aan toegevoegd kunnen worden. Uit de Europese overzichten waarnaar in het artikel gelinkt wordt, zie je bovendien veel ICT-bedrijven. Het lijkt me niet meer dan logisch dat zij vooroplopen.
Een in mijn ogen aardig internationaal voorbeeld van hoe je een corporate blog kunt inzetten is die van McDonalds. De insteek
van het weblog is weliswaar puur gericht op maatschappelijk verantwoord ondernemen (corporate responsibility), maar dat vormt een belangrijk deel van hun propositie en dat pakt de fastfood keten goed aan. Open discussies (hoewel het aantal reacties beperkt is: censuur?) over de kwaliteit van voedsel in de Mac restaurants, gesprekken met de directie en postings over dierenwelzijn en vetzucht. Heel inhoudelijk dus en daarmee op ?schijnbaar- objectieve wijze invulling gevend aan de lading van het merk.
Nog even terug naar Nederland. Nu weet ik dat er onder andere binnen de financiële dienstverlening door verschillende partijen serieus gewerkt wordt aan (corporate) weblogs. Nu is de vraag nog even in hoeverre deze extern en corporate zijn. Mijn verwachting is echter dat dit nog wel zes maanden tot een jaar duurt, voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn. Ben ook benieuwd met hoeveel bombarie ze gecommuniceerd worden naar de buitenwereld. Denk weinig, terwijl er juist nu nog goede pr-mogelijkheden liggen bij de lancering van een corporate log (innovativiteit, transparantie).
Ik snap de terughoudendheid volledig. Maar begrijpen doe ik het niet. Als je ergens een wijze kunt vinden om je transparant en open op te stellen (een gevleugelde term in onder andere de financiële en goede doelen wereld, maar ook in steeds meer andere branches), dan is dat wel via een corporate weblog. Natuurlijk, initiatief moet gelegd worden bij de corporate communicatie afdeling en een punctuele moderating is vereist, maar daarmee kun je proactief communiceren met je externe (en interne) doelgroepen.
Wanneer durven Nederlandse bedrijven overstag te gaan? En hoe worden de spelregels toegepast? Missen we het lef bij de communicatie managers of krijgen ze het er niet doorheen bij de directie? Ben benieuwd hoe we er over twee jaar voor staan en of er lezers van dit artikel zijn die wat insight kunnen geven in de ontwikkelingen bij hun bedrijf?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid