Overslaan en naar de inhoud gaan

Betekeniscafé

Vorige week was ik bij het eerste Betekeniscafé georganiseerd door Wiro Kuipers en Ellen Kuipers. “Het Betekeniscafé is voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week was ik bij het eerste Betekeniscafé georganiseerd door Wiro Kuipers en Ellen Kuipers. “Het Betekeniscafé is voor iedereen die geboeid is door het denken in betekenis en de kansen die dit voor organisaties biedt. Een onontkoombaar fenomeen!”
Deze eerste keer stond geplant in het kantoorpand van , maar wegens de vele aanmeldingen moest er uitgeweken worden naar ; een mooi begin!
Het thema van deze eerste avond was, ter ere van de lancering van het boek, ‘identiteitsmarketing’ (zie mijn vorige ): “het creëren van krachtige, pure en duurzame organisaties die betekenis hebben voor medewerkers, klanten en omgeving”.

related partner content for mobile comes here

Zes sprekers kregen de gelegenheid om zichzelf te introduceren en hoe zij ‘betekenis’ zien.

De spits werd afgebeten door Tineke van den Polder van . Zij maakt met haar ontwerpen de essentie & kracht van een bedrijf zichtbaar in het interieur. Het interieur vertelt namelijk waar het voor staat, net zoals kleding iets vertelt over een persoon. Met behulp van sprekende foto’s liet Tineke zien hoe ze de identiteit van een bedrijf weet om te toveren naar een interieur die ook functioneel is.

De tweede spreker was interim manager . Zij vertelde dat zij meestal bij bedrijven binnenkomt wanneer de betekenis in een team zoek is. De manier waarop ze deze weer probeert terug te krijgen is door:
• Oprechte betrokkenheid en nieuwsgierigheid naar de talenten van de individuen
• Goed luisteren en de informatie tijdig, helder en op het juiste moment doorgeven
• Ruimte geven aan de mensen; regels verlammen productie, creativiteit en motivatie
• Mensen echt betrekken bij de beslissingen en er wat mee doen
• Aanwezig leiderschap
• Succes gunnen aan de medewerkers zelf, geen ego management

Vervolgens nam Peter Oosterwijk van zijn vijf minuten. Hij wilde met zijn presentatie eigenwijs en tegendraads vertellen dat betekenis voor hem geen “blauwe oceaan” is. Peter introduceert “transformatiemarketing” waar er geen doelgroepen meer zijn maar waar engagement, future branding, scenario based en followers de toverwoorden zijn.

Lars Rengersen van nam de positie vanuit het merk en haar betekenis. Met de conclusie dat sommige merken fans weten te krijgen. Dit doen ze door een complexe beleving neer te zetten. Deze beleving is complex omdat het: dynamisch, holistisch en gelaagd is. Daarbij komt ook het fenomeen emoties kijken die betrekking hebben op een relatie, heel kort en persoonlijk zijn.

Voor Robert de Groot van het gloednieuwe bedrijf staat de waarom vraag centraal om van betekenis te kunnen zijn. Zijn inspiratiebron is Simon Sinek die uitlegt (zie filmpje van ted.com http://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA) hoe inspirerende leiders vanuit hun intrinsieke drijfveren handelen. Hetzelfde geldt voor bedrijven. Door te redeneren van binnen naar buiten onderscheidt een organisatie zich en heeft zij betekenis.

Onze laatste spreker van de avond was Ron van Gils van . Ron mocht de avond afsluiten en in zijn vijf minuten was zijn boodschap dat de verbinding tussen de twee woorden die deze avond centraal stonden, identiteit en marketing, belangrijker zijn dan elk woord an sich. Door de verbinding, betrokkenheid, vanuit betekenis en vormgeving ontstaat een gevoel die groter is dan één woord zou kunnen omschrijven. Het gaat uiteindelijk om de verbinding tussen mens en organisatie als je het hebt over identiteitsmarketing.

Wat mij is opgevallen tijdens het eerste betekeniscafé is dat ieder een eigen visie op betekenis heeft. Sommigen in een puurdere vorm dan anderen. De één wat praktischer in het dagelijkse leven en de ander gericht op leiderschap en inspiratie.

Wat is ‘betekenis’ voor jou? Vind jij het belangrijk om betekenisvol bezig te zijn?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in