Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertorial? Nee, dank je...

De grens tussen commercie en redactie vervaagt steeds meer. Soms op een leuke manier (zie deze en deze 'redactionele advertenties' van WE…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De grens tussen commercie en redactie vervaagt steeds meer. Soms op een leuke manier (zie en 'redactionele advertenties' van WE uit ELLE en Esquire), soms ook op een zorgwekkende manier, zoals . (Advertentie uit Zondag Telegraaf, als advertentie).

related partner content for mobile comes here

Zolang de lezer niet voor het lapje wordt gehouden, vind ik het raakvlak van commercie en redactie wel spannend. Als er maar wat regels in acht worden genomen. Alle communicatiedisciplines moeten samenkomen in een 'war team', PR-mensen moeten de fluwelen handschoenen aantrekken, reclame ?en mediabureaus moeten niet met redacties gaan praten ('Zeg, wij adverteren ook bij jullie, nu dachten we...') en salesafdelingen en redacties van bladen moeten elkaar eens wat vaker spreken maar zeker ook een muur tussen hun kantoren laten zitten. En wat we zeker niet moeten doen zijn 'platte advertorials' in bladen plaatsen.

Foutje van de Landmacht
Je kent ze wel, van die advertenties in bladen waarbij geprobeerd is om de opmaak van het (dag)blad na te maken. Erboven staat meestal nog wel 'advertentie' of 'advertorial'. Alsof we zelf niet gezien hadden dat het een ingekocht stuk betrof!

Neem nu van de Landmacht in de FHM. Onbegrijpelijk. Zeker bij een blad als FHM waren er toch veel meer leukere mogelijkheden geweest om de Landmacht bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Helemaal gezien de (goede) reputatie van de Landmacht op het gebied van communicatie. Had het FHM Buurmeisje niet in de stormbaan kunnen gaan? Het FHM-team dat het in een battle opneemt tegen een team van Landmachtbinken? Zomaar wat ideetjes.

Zo kan het ook!
Lukt het je niet om, redactioneel of op de grens van redactie en commercie, op een mooie manier in een blad te komen? Koop dan 'gewoon' een advertentie, alles beter dan een foute advertorial. Neem bijvoorbeeld van de USA Navy Seals. Alles klopt. De uiting én het blad waarin hij geplaatst is (Surfer Magazine). Daar kan geen redactioneel stuk tegen op. En zeker geen advertorial...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in