Overslaan en naar de inhoud gaan

ACM wil niet zeggen welke speelgoedwinkels hebben geadverteerd met nepkortingen

Enkele grote speelgoedketens hebben in aanloop naar de feestdagen geadverteerd met nepkortingen, zegt de ACM. Maar welke?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Enkele grote speelgoedketens hebben in aanloop naar de feestdagen speelgoed met korting aangeprezen, terwijl het product in het afgelopen jaar niet voor de gepresenteerde ‘normale’ prijs te koop is geweest. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die de term &;nepkortingen&; daarbij niet schuwt. Volgens de toezichthouder werden consumenten door de nepkortingen verleid om snel hun slag te slaan terwijl er helemaal geen prijsvoordeel te behalen was.

related partner content for mobile comes here

Een afgeprijsd product moet volgens de ACM in de voorgaande drie maanden ook echt voor die hogere prijs zijn verkocht. Als de oude prijs slechts een adviesprijs is dan moet dat er ook bij staan.

Maar welke ketens met hun prijzen hebben gesjoemeld, dat wil de ACM niet zeggen. De toezichthouder heeft de ketens op de vingers getikt en houdt ze in de gaten. Als ze vanaf volgend jaar nog steeds onduidelijk zijn over hun prijzen dan kunnen ze beboet worden.

Winkeliers reageren verontwaardigd op de beschuldigingen van de ACM. Volgens de brancheorganisaties Raad Nederlandse Detailhandel, Uneto-VNI en Gebra heeft de toezichthouder de grens van drie maanden ingevoerd zonder overleg. Het bijhouden van alle prijzen is ondoenlijk, stellen ze. Bovendien zou de termijn waarbinnen winkels uiterlijk moeten voldoen aan de regels te kort zijn.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in