Overslaan en naar de inhoud gaan

6 gouden regels voor woordvoering over mensen met een psychische aandoening

Hoe kan 'communicatie' zorgen dat er geen stigma's in de media verschijnen
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Media hebben grote invloed op de publieke opinie over psychische gezondheid. Helaas geven incidenten en crises het publiek een scheef beeld over mensen met psychische aandoeningen. pleit daarom voor berichtgeving zonder stigma – met een bijzondere rol voor woordvoerders en communicatiespecialisten.

related partner content for mobile comes here

De stichting heeft nu ‘gouden regels’ geschreven, die dienen als leidraad voor woordvoerders en professionals. ‘Als wij zelf zonder stigma communiceren en onderlinge afspraken maken zetten we een eerste stap naar berichtgeving zonder stigma.’

Inclusief
1. Communiceer ‘inclusief’ en ga uit van diversiteit: bedenk dat personen met een psychische aandoening allereerst mensen zijn als iedereen: ouders, collega’s, buren, vrienden. Met ieder zijn eigenaardigheden, dromen, verlangens, successen en mislukkingen. De lijn tussen wel en geen aandoening is dun: het kan iedereen overkomen.

Genuanceerd
2. Gebruik genuanceerde taal en beelden als het gaat over psychische aandoeningen. Ga uit van veerkracht, herstel waar mogelijk. Maar wees er ook niet geheimzinnig over: bagatelliseren kan evengoed stigmatiserend werken.

Evenwicht
3. Extreme gebeurtenissen krijgen veel aandacht in de media. Je kunt daar iets tegenover zetten om evenwicht te bewaren. Geef goede voorlichting die een oprecht en evenwichtig beeld geeft van het leven van mensen met een psychische kwetsbaarheid.

Empathisch
4. Wees empathisch. Ga uit van de rol en positie van mensen waarom het gaat. Zeg bijvoorbeeld dat ‘onze cliënten recht hebben op privacy, stel jezelf eens voor in zo’n situatie’ en niet dat ‘het beroepsgeheim niet toelaat dat ik nadere mededelingen doe’. Inhoudelijk zeg je hetzelfde, maar het eerste statement is persoonlijk en beschermend en het tweede zakelijk en defensief.

In overleg
5. Toets je communicatie bij cliënten. Overleg met hen over de lijn van je woordvoering.

Geen naming en shaming
6. Als de berichtgeving er helemaal naast zit, doe dan niet aan publieke naming en shaming. Benader de journalist persoonlijk, leg uit waar de pijn zit en doe suggesties voor een andere en betere berichtgeving.

Voor meer toelichting, klik .

Samen sterk is opgericht door het Landelijk Platform GGz, GGZ Nederland, Fonds Psychische Gezondheid en de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie.

FOTO: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in