Overslaan en naar de inhoud gaan

25 jaar MTV, 25 jaar muziekmerken

In het gerenommeerde muziekblad Financial Times van afgelopen weekend staat een artikel over 25 jaar MTV. Hoewel dat jubileum pas op 1…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het gerenommeerde muziekblad Financial Times van afgelopen weekend staat een artikel over . Hoewel dat jubileum pas op 1 augustus plaatsvindt, wil ik er toch maar even op inhaken. Want MTV is een belangrijk kanaal geweest in het bouwen van merken.

related partner content for mobile comes here

In de begintijd hadden de videoclips nog de functie van commercial voor de bijbehorende single. Maar gaandeweg zijn de clips steeds belangrijker geworden voor het imago van artiesten. In sommige gevallen is de clip interessanter dan de muziek en draagt de clip ook meer bij aan de 'merk'beleving van de artiesten.

Mijn favoriete merk is zo'n muziekmerk: . Zij is vooral dankzij haar videoclips (en dus voor een groot deel dankzij MTV) een ijzersterk merk geworden. Ondanks een matige stem is het haar gelukt om al jarenlang aan de top van de popcultuur te blijven. Dankzij de MuziekTeleVisie heeft ze haar telkens grensverleggende imagowisselingen kunnen vormgeven. Met alleen radio en Toppop zou dat echt niet gelukt zijn.

Dat Madonna nog steeds een superbrand is blijkt ook uit het van Signs of the Time naar celebrity wereldiconen. Ze staat weliswaar achter Jennifer Lopez (ook een sterk merk dankzij MTV?), maar nog voor Angelina Jolie en Nicole Kidman.

Als we de veranderingen van audio (radio) naar video (MTV) doortrekken naar deze tijd, is het interessant om te kijken wat er gaat veranderen als vodcasting straks podcasting voorbij streeft...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in