25 jaar MTV, 25 jaar muziekmerken


In het gerenommeerde muziekblad Financial Times van afgelopen weekend staat een artikel over 25 jaar MTV. Hoewel dat jubileum pas op 1 augustus plaatsvindt, wil ik er toch maar even op inhaken. Want MTV is een belangrijk kanaal geweest in het bouwen van merken.
In de begintijd hadden de videoclips nog de functie van commercial voor de bijbehorende single. Maar gaandeweg zijn de clips steeds belangrijker geworden voor het imago van artiesten. In sommige gevallen is de clip interessanter dan de muziek en draagt de clip ook meer bij aan de 'merk'beleving van de artiesten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMijn favoriete merk is zo'n muziekmerk: Madonna. Zij is vooral dankzij haar videoclips (en dus voor een groot deel dankzij MTV) een ijzersterk merk geworden. Ondanks een matige stem is het haar gelukt om al jarenlang aan de top van de popcultuur te blijven. Dankzij de MuziekTeleVisie heeft ze haar telkens grensverleggende imagowisselingen kunnen vormgeven. Met alleen radio en Toppop zou dat echt niet gelukt zijn.
Dat Madonna nog steeds een superbrand is blijkt ook uit het cool hunt onderzoek van Signs of the Time naar celebrity wereldiconen. Ze staat weliswaar achter Jennifer Lopez (ook een sterk merk dankzij MTV?), maar nog voor Angelina Jolie en Nicole Kidman.
Als we de veranderingen van audio (radio) naar video (MTV) doortrekken naar deze tijd, is het interessant om te kijken wat er gaat veranderen als vodcasting straks podcasting voorbij streeft...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid