Winkelen in 2015
Onderzoeksbureau Trendbox deed samen met Alta creatieve marketingcommunicatie uit Utrecht onderzoek over winkelen in de toekomst, onder 750 consumenten, van 18 - 35 jaar en 36 en ouder.
Wat blijkt: Waar een groot deel van de consumenten vandaag de dag al niet zit te springen op een dagje boodschappen doen, zal dat over 10 jaar nog steeds zo zijn.Entertainment kan een methode zijn om het winkelen in de toekomst leuker te maken, hoewel de respondenten hier geen uitgesproken mening over hebben.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe communicatie met de consument verandert echter wel. De technologische ontwikkeling zal hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Men verwacht overal state-of-the-art communicatiesystemen. Maar wel ten dienste van de consument. De consument bepaalt zelf waar en wanneer hij de informatie tot zich neemt. Zo zal hij zelf actief op zoek gaan naar product- en prijsinformatie voor hij gaat shoppen. Want ook prijs zal volgens de onderzoekers in de toekomst mede bepalend zijn.
Dit betekent dat retailers op een andere manier moeten gaan communiceren, gebruik makend van bijvoorbeeld internet en sms-diensten. De consument verwacht via deze media benaderd te worden op een manier waarbij hij zelf de touwtjes in handen heeft. Alleen informatie die er toe doet en die op het juiste tijdstip binnenkomt, zal hij tot zich nemen.
Wat betekent dat concreet? De traditionele huis-aan-huis folder zal volgens de onderzoekers uit de Nederlandse brievenbussen verdwijnen. Liever digitaal en op een moment waarop het voor mij relevant is, luidt het devies.
En net als nu, zal ook straks de etalage het gezicht van de winkel zijn. Maar consumenten verwachten niet meer dat de etalage hen van feitelijke informatie zal voorzien. Die rol zal door de winkelvloer vervuld worden met beeld/touchschermen en via digitale prijskaarten. Dus ook op de winkelvloer vindt een verschuiving van analoog naar digitaal plaats.
Posters, banieren en ceilinghangers ruimen baan voor digitale interactieve media, waarbij de consument on-demand de informatie krijgt die hij op dat moment nodig heeft.
Daarnaast ziet de consument ook ruimte voor beleving op de winkelvloer. Denk hierbij aan infotainment en entertainment. De digitale techniek zal voor het grootste deel de winkelbeleving gaan bepalen. De consument verwacht persoonlijk automatisch op de hoogte gehouden te worden van trends, tips, nieuws, acties en aanbiedingen. ‘Ik wil alleen weten wat voor mij interessant is en aanbiedingen krijgen die passen bij mijn bestedingspatroon’. Deze wens wordt gesterkt door enkele grote retailers die nu al een uitgebreide kennis database over hun klanten hebben. In 2015 moet deze database daadwerkelijk voordeel gaan opleveren.
Waar gaan we precies winkelen, wanneer en wat wordt het winkelaanbod? Vrijwel iedereen denkt dat de winkels zich gaan concentreren. Echter wel een concentratie van winkels op basis van productsoort (centra rondom één thema). In 2015 zitten de doe-het-zelf zaak, het tuincentrum en de woonwinkel gewoon onder een dak op de woonboulevard. Daarnaast zullen er ook kleinere winkelconcepten op de marktkomen, waarbij verschillende typen winkels elkaar opzoeken. Hierbij valt te denken aan een boekwinkel annex wijntapperij, muziekwinkel en café.
Waar de consument in 2015 graag van verlost is, zijn de sluitingstijden. Men wil 24 uur per dag de boodschappen kunnen doen en dat 7 dagen in de week. Met name deze ontwikkeling heeft grote gevolgen voor de lokale ondernemers. De buurtwinkel zal het onderspit delven en niet langer het hoofd kunnen bieden aan deze eis van de consument. Opvallend is wel dat consumenten een stadscentrum gevuld met winkels toch wel op prijs stellen. Dus in hun ogen zullen de binnensteden nog steeds de place to be zijn voor een gezellig dagje winkelen.
Opvallend is dat met name ouderen (36 - 65) meer geloof hebben in de veranderingen zoals deze geschetst zijn in het onderzoek. Ouderen geloven meer in de technologische veranderingen dan jongeren. Dit is deels begrijpelijk omdat jongeren veel van de genoemde veranderingen heel snel oppakken en door middel van msn, sms, i-pod, podcasting al veel verder zijn in die gedachten dan ouderen. Zij zien vele onderwerpen dus helemaal niet als verandering, verwachten het zelfs al.
Jongeren willen straks op de hoogte gehouden te worden via hun mobiele telefoon, computer of hun digitale horloge. Het verdwijnen van contant geld en de kassa geniet meer steun bij de ouderen. Al vinden beide groepen dat het winkelen er niet perse leuker op gaat worden in de toekomst. Ondanks alle nieuwe ontwikkelingen en technologieën. Boodschappen doen blijft zoals gezegd voor het merendeel van de Nederlandse consumenten een noodzakelijk kwaad.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid