‘We kunnen nu nog niet eens meten wat één consument doet’
FOAM wil dat de branche meedenkt over een nieuw crossmediaal bereiksonderzoek. Maar is zo’n onderzoek wel haalbaar? Leendert van Meerem is daar nog niet zo van overtuigd. De belangen zijn groot en de financiering is eveneens een lastig punt. Hij verwijst als voorbeeld naar Zuid-Afrika, waar jarenlang een ‘super JIC’, SAARF geheten, was. ‘Dat betekent dat de adverteerders in principe een lage belasting op hun bestedingen accepteren, waaruit al het bereiksonderzoek gefinancierd wordt. SAARF heeft dan ook een joint industry bestuur dat de gelden verdeelt over de verschillende onderzoeken voor radio, tv, print, outdoor, et cetera. Dat heeft geleid tot een geïntegreerde aanpak van met name het veldwerk: een grote steekproef respondenten wordt jaarlijks gerekruteerd voor een basisonderzoek waaruit ook de printmeting komt. Deze respondenten worden later ook gebruikt voor radio en als basis voor de televisiemeting.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid