Overslaan en naar de inhoud gaan

‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ van Booking.com misleidend

Booking.com misleidt klanten door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere kanalen nog kamers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is het oordeel van Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie in een uitspraak vandaag. Het gaat over de melding ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ op de site van Booking.com én de uiting: ‘Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’. Deze uitingen zijn in strijd met de Nederlandse Reclame Code. KHN ondersteunde marketingdeskundige Max Kohnstamm bij het Hoger Beroep dat Booking.com bij de Reclame Code Commissie had aangespannen.

Kohnstamm sleepte Booking.com voor de Reclame Code Commissie. &;De consument wordt door Booking.com bewust verleid tot snel boeken door onterecht te suggereren dat de kamers voor die prijs bijna uitverkocht zijn. Deze praktijken mogen niet&;, zegt Kohnstamm, die actie nam na een groeiend aantal klachten. Op 24 april concludeerde de Reclame Code Commissie dat de hotelboekingsite Booking.com de consument veelvuldig en op grote schaal misleidt met informatie op haar website.

related partner content for mobile comes here

Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie is van oordeel dat de reclame-uitingen van Booking.com ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ en ’Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’ misleidend zijn en strijdig met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Het bedrijf wordt aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. 

Booking.com is vervolgens tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. Tijdens deze beroepsprocedure hebben Joost Becker en Eric Janssen, advocaten bij advocatenkantoor Dirkzwager, Kohnstamm bijgestaan op verzoek van KHN. Lees meer over de hoorzitting op 17 juni bij de SRC in het artikel: 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in