Uitgevers ontdekken RSS


Van de 12 landelijke dagbladen bieden op dit moment 10 een RSS feed (alleen Metro en Het Financieele Dagblad nog niet). In februari 2005 waren dit er nog 6. Ook onder de 132 onderzochte regionale dagbladen groeit de RSS penetratie snel (momenteel 14 procent).
Ervaren internetgebruikers hechten veel waarde aan RSS feeds. Weblogs en dagbladen publiceren hun nieuws onregelmatig waardoor bezoekers vaak de websites moeten bezoeken om te kijken of er iets nieuws te vinden is. Met RSS is dit overbodig geworden; RSS informeert de gebruiker namelijk als er een nieuw bericht staat en geeft kort weer waar het bericht over gaat.
Dankzij het makkelijker kunnen volgen van weblogs en nieuwssites gaan consumenten op dit moment over tot installatie van de reader, in Nederland hebben op dit moment 5 tot 10 procent aan RSS-reader.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSoftware-ontwikkelaars pakken RSS ook op. Firefox - de browser van Mozilla – ondersteunt RSS-feeds al geruime tijd. Microsoft gaat RSS feeds leesbaar maken met de eerstvolgende versie van Internet Explorer. En recentelijk (27 juni 2005) kwam Microsoft met het bericht dat zij de syndicatie ook zal integreren in haar volgende operating system Longhorn. ‘Mede door deze push van de softwaregiganten zal RSS zich in de komende 12 tot 24 maanden ontwikkelen tot een standaard waar elke internetter de beschikking over heeft’, aldus Bart Schutz, consultant bij Jungle Rating.
Klinkt allemaal goed, maar toch zet een heel klein gedeelte van de marketeers uit andere branches dan de uitgeverijwereld RSS al in als communicatiemiddel. De voornaamste reden is weer de kritische massa: nog te weinig consumenten hebben een RSS reader geïnstalleerd.
Maar de afwachtende houding van de marketeers zal volgens de onderzoekers geen impasse zal veroorzaken. De doorbraak van RSS komt toch wel, dankzij weblogs en nieuwssites. Schutz: ‘De afwachtende houding van de marketeers gaat de doorbraak van RSS niet blokkeren, door de push van de software fabrikanten en een duidelijke behoefte bij de consument’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid