Hoe de bovenkamer werkt
Veel van wat er is ‘ontdekt’ wisten we al: dat emotie een grote rol speelt bij het reageren op stimuli en het nemen van besluiten. En dat een product de beste kans op succes in de markt heeft als consumenten de begeleidende advertentie leuk vinden. Belangrijker nieuws is de ontdekking dat een aanzienlijk deel van onze mentale activiteiten zich afspeelt op on(der)bewust niveau. Nu weet een beetje marketeer natuurlijk best dat consumenten tamelijk vastomlijnde, en tegelijk ook sterk individueel bepaalde beelden hebben van merken, en dat ze zich van die beelden amper bewust zijn. Maar dat meer dan 90 procent van wat zich in ons hoofd afspeelt onder de oppervlakte zit, dat is toch tamelijk opzienbarend en stemt tot nadenken. Zo blijkt bijvoorbeeld dat bij marktonderzoek de respondenten vaak wel proberen rationele antwoorden te geven, maar daar simpelweg niet in slagen omdat ze niet bij de benodigde informatie kunnen. De vragen gaan dan over zaken die zich onder de deksel van het bewuste bevinden.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid