Overslaan en naar de inhoud gaan

Stop in 2017 met de kasplantjes van de tv-wereld

Minder generieke - lineaire - tv-zenders: ook voor de adverteerder een zegen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

November was geen vrolijke maand voor RTL. Het mediabedrijf staat onder druk op verschillende fronten. Zo kondigde financieel directeur Patrick Olde Scholtenhuis zijn vertrek aan , liet RTL Z weten te stoppen met live nieuwsshows waardoor vijftien mensen moeten vertrekken. Er was ook kritiek op de drankconsumptie in format Oh Oh Daar Gaan We Weer (RTL5) en NRC kwam met een goed staaltje onderzoeksjournalistiek rond de vele hulpprogramma’s (in de wandelgangen al ‘hulphorror’ genoemd).

RTL zit nu even in de hoek waar de klappen vallen en al kwam men met goede winstcijfers over het derde kwartaal. Toch moeten ze zich best ongerust maken over de ontwikkelingen in de televisiemarkt. 2016 was het jaar van de hard dalende lineaire kijktijd en komend jaar wordt ook weer uitdagend voor RTL en de broeders en zusters van SBS Broadcasting en de NPO.

Amazon Prime Video
Geen verrassende uitspraak misschien, maar er mag wel enige druk achter de broodnodige veranderingen worden gezet. Straks hebben we niet alleen Netflix, maar ook Amazon Prime Video. Ondertussen introduceren telecomspelers als Youfone/Huawei en T-Mobile VOD-diensten met volledige keuzevrijheid in zenders en betreedt ook energieleverancier NLE de tv-markt. BrandDeli heeft laten zien dat het een sterke vierde partij is, die goed heeft gezien dat het publiek op zoek is naar ‘special-interest’.

Morrende adverteerders
Wat stellen de drie grote zendergroepen daar tegenover? Natuurlijk, grp’s leveren nu nog bakken met geld op, maar het probleem is de kwaliteit van de programmacontent die geboden wordt. Het kijkpubliek geeft al duidelijk aan wat het wel en vooral niet wil (door gewoon niet te kijken), adverteerders zijn nu ook aan het morren.

Wordt het dus niet gewoon tijd voor minder generieke - lineaire - tv-zenders in 2017? De RTL8’en en SBS9’ens van deze wereld zijn de kasplantjes van de Nederlandse televisiewereld en worden kunstmatig in leven gehouden met programmacontent die men nergens anders kwijt kan.

Concentreer je op twee, hooguit drie goede zenders - ook NPO 3 kan gewoon weg, mensen! - met supergoede programma’s. Zo biedt je de adverteerder ook een kwalitatief sterke omgeving. Wie durft?

Beeld: 123RF

Deze editorial verscheen in Adformatie

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in