Overslaan en naar de inhoud gaan

Organisaties maken publieke nut niet duidelijk

Publieke organisaties geven in hun jaarverslagen van alles aan, maar wijzen te weinig op hun maatschappelijke nut. Mede daardoor komen ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een poging maatschappelijk draagvlak te behouden, rapporteren publieke organisaties steeds uitgebreider in hun jaarverslag, zo blijkt uit de analyse van PwC. Het effect is dat inzichten die het bestaansrecht staven, ondergesneeuwd raken of ontbreken. Volgens PwC moeten publieke organisaties meer laten zien wat hun waarde is voor de samenleving, welke risico's ze lopen en hoe ze die beheersen. Op deze punten loopt verslaggeving achter bij beursgenoteerde bedrijven. Hierdoor roepen publieke organisaties maatschappelijke discussies voor een deel over zichzelf af volgens Robert van der Laan, partner integrated reporting bij PwC.

related partner content for mobile comes here

De alsmaar uitdijende jaarverslagen zijn een gevolg van de wildgroei aan regels, richtlijnen, codes en keurmerken waar de sector aan moet voldoen. Ook de beschrijvende wijze van rapporteren en het gebrek aan datavisualisatie draagt niet bij aan de effectiviteit van jaarverslagen. Transparantie wordt voor veel publieke instellingen een doel op zich, zegt Van der Laan. "Dat klinkt positief. Maar een verhaal wordt niet per se beter als het langer is. De hang naar volledigheid gaat ten koste van inzicht in hun maatschappelijke nut.

Het ontbreekt met name aan concrete prestatie-indicatoren die een koppeling maken tussen de primaire taak en het nut voor de maatschappij. Bij universiteiten kan het gaan om in welke mate zij erin slagen de ontwikkelde kennis over te brengen naar de samenleving en het bedrijfsleven. Bij zorginstellingen om de mate van tevredenheid van patiënten en de bijdrage aan de gezondheid van mensen. En bij maatschappelijke organisaties bijvoorbeeld om het aantal geslaagde en mislukte projecten. Verder ontbreekt het aan indicatoren waarmee de strategische voortgang kan worden beoordeeld. Ten slotte kan de risicoparagraaf concreter en actueler.

De jaarverslagen zijn langs de meetlat van integrated reporting gelegd en beoordeeld op ruim 60 variabelen die prestaties duiden. Integrated reporting staat volgens PwC voor een nieuwe benadering van publieke verslaggeving. Het gaat daarbij niet alleen om verantwoording over (niet-)financiële informatie, maar ook om de samenhang tussen strategie, de risico's voor de uitvoering van die strategie en de wijze waarop het bedrijf die risico's beheerst. Dat is belangrijke informatie voor bijvoorbeeld donateurs bij hun keuze om wel of niet te geven of voor verzekeraars bij de inkoop van zorg. Gemiddeld scoren publieke organisaties op 20 procent van alle 60 aspecten van integrated reporting. Een kwart van de publieke organisaties toont enkele aspecten van integrated reporting, maar hun jaarverslag is voor verbetering vatbaar: de jaarverslagen missen vooral samenhang. De overige driekwart toont geen of weinig aspecten van geïntegreerde verslaggeving.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in