Obesitas wordt EU-probleem


Overgewicht en obesitas zijn voor de Europese bevolking inmiddels bijna net zo’n groot probleem als voor de Amerikaanse. Er wordt al gesproken over de ‘obesitas epidemie’.
Markos Kyprianou, Europees commissaris voor gezondheid en consumentenbescherming, heeft een platform in het leven geroepen dat met serieuze oplossingen moet komen. et platform is samengesteld uit afgevaardigden uit de voedsel-, retail-, catering- en advertentie-industrie, en vertegenwoordigers van consumenten- en gezondheidsorganisaties. Ze gaan zich toeleggen op het verbeteren van consumenteninformatie en etikettering, voedselvoorlichting, het promoten van beweging, het aanpassen van marketingmethoden en op de samenstelling van voedsel, inclusief de omvang van porties en verpakkingen. Als in 2006 geen ‘significante nieuwe activiteiten’ zijn ontwikkeld, dan zal de eurocommis-saris het pad van zelfreguleren verlaten en met voorstellen voor Europese wet- en regelgeving komen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOorzaak van het toenemend overgewicht bij kinderen en volwassenen is vooral gebrek aan beweging in combinatie met slechte eetgewoonten. Uit cijfers blijkt dat er in Europa jaarlijks 400.000 schoolkinderen met overgewicht bijkomen. De omvang van het obesitasprobleem in Europa wordt mogelijk onderschat doordat in sommige landen niet alle gevallen worden geregistreerd. Mogelijk kampen in de EU meer dan 200 miljoen volwassenen met overgewicht of obesitas.
Uit een onderzoek van SIRE en onderzoeksbureau BrainJuicer onder 500 ouders en 200 kinderen (12 / 16) blijkt dat ouders zichzelf de hoofdverantwoordelijke voor het (over)gewicht van hun kind vinden. Zij vinden ook dat zij het moeten oplossen, maar geven aan dat ze daar wel hulp bij nodig hebben, met name van de school. Zij zien gebrek aan beweging als hoofdoorzaak, gevolgd door teveel snoepen. Ouders zoeken de oplossing vooral in het stimuleren van beweging, het goede voorbeeld geven, gezonder eten en minder snoep in huis halen. Begin 2005 startte SIRE een landelijke campagne over overgewicht bij kinderen onder het motto ‘Overgewicht bij kinderen: zeg vaker nee’. Naast spots op radio, tv en in de bioscoop is er een website, www.zegvakernee.nl. Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid, en Rita Kohnstamm, kin-derspycholoog, zijn adviseurs van de campagne.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid