Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken onder druk

In 2012 realiseerden de A-merken in de Nederlandse Supermarkten nauwelijks enige groei. In een markt die 2,2% groeide, bleven de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik heb eens naar de Merken Top 20 van het afgelopen jaar gekeken. Die scoren een omzet bij de supermarkten van €3.705,5 mio (2011 - €3.654,8 mio). Da’s een groei van 1,3% (en dus lager dan het totaal gemiddelde!) Maar als ik de sigarettenmerken (Marlboro, Pall Mall, Camel, L&M en Kent) in deze Top 20 buiten beschouwing laat (zij stegen n.l. met 3,5%), dan wordt het beeld nog schrijnender. Alle andere Top 20 merken scoorden slechts een schamele groei van 0,7%!

related partner content for mobile comes here

Om het beeld nog verder in te kleuren, nog wat constateringen. Het PL (incl. Aldi en Lidl) heeft in Nederland een omzetaandeel van 44%. Dat betekent een omzet van zo’n 14 miljard. De Top 20 merken scoren €3,7 miljard. En de top 100 €7,6 miljard.
Kijken we specifiek naar AH, dan zien we dat het PL aandeel 46% bedraagt. Als we de omzet schatten op zo’n €11 miljard, dan is de omzet van het PL van AH dus zo’n ruwe €5 miljard. Da’s ruim meer dan de Top 20 en twee keer zo groot als de Top 10.

Dus merkenmarketeers, innoveren en de merken nog krachtiger en onderscheidend laden. Het is echt de hoogste tijd!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in