Merken onder druk
Ik heb eens naar de Merken Top 20 van het afgelopen jaar gekeken. Die scoren een omzet bij de supermarkten van €3.705,5 mio (2011 - €3.654,8 mio). Da’s een groei van 1,3% (en dus lager dan het totaal gemiddelde!) Maar als ik de sigarettenmerken (Marlboro, Pall Mall, Camel, L&M en Kent) in deze Top 20 buiten beschouwing laat (zij stegen n.l. met 3,5%), dan wordt het beeld nog schrijnender. Alle andere Top 20 merken scoorden slechts een schamele groei van 0,7%!
Om het beeld nog verder in te kleuren, nog wat constateringen. Het PL (incl. Aldi en Lidl) heeft in Nederland een omzetaandeel van 44%. Dat betekent een omzet van zo’n 14 miljard. De Top 20 merken scoren €3,7 miljard. En de top 100 €7,6 miljard.
Kijken we specifiek naar AH, dan zien we dat het PL aandeel 46% bedraagt. Als we de omzet schatten op zo’n €11 miljard, dan is de omzet van het PL van AH dus zo’n ruwe €5 miljard. Da’s ruim meer dan de Top 20 en twee keer zo groot als de Top 10.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDus merkenmarketeers, innoveren en de merken nog krachtiger en onderscheidend laden. Het is echt de hoogste tijd!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid