Marlboro, Camel & Van Nelle: 3 grootste merken in pompshops
Marlboro, Camel en Van Nelle zijn de drie grootste merken in de pompshop, zo blijkt uit de Petrol merken top20, die onderzoeksbureau SymphonyIRI morgen presenteert.
Conclusie: tabaksproducten nemen een steeds groter omzetaandeel in de shopverkopen van tankstations in.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet aandeel van tabak bij tankshops is gestegen van meer dan 70 procent in 2008 tot bijna 73 procent vorig jaar. Deze toename valt vooral toe te schrijven aan de hogere accijns op tabaksproducten. In de Petrol merken top20 staan 17 tabaksmerken, waarvan Marlboro veruit het grootst is. Het merk L&M realiseerde de meeste omzetgroei: 49 procent, aldus de onderzoekers.
In de Petrol merken top20 exclusief tabak is Red Bull net als vorig jaar het grootste merk. De omzet van het energydrinkmerk nam toe met 17 procent. Coca-Cola en ijsmerk Ola staan op de tweede en derde plaats. De na Red Bull snelst groeiende merken buiten tabak zijn Venco en AA Drink, die, zo geeft het onderzoekbureau aan, net als Red Bull beide door innovatie omzetgroei zagen. Het is de tweede keer de Petrol merken top20 is samengesteld. De lijst is gebaseerd op de gemeten omzetten in alle Nederlandse tankstations.
De vijf grootste merken in 2009:
Plaats Merk Omzet 2009
1. Marlboro 484 miljoen
2. Camel 131 miljoen
3. Van Nelle 104,6 miljoen
4. Pall Mall 96,7 miljoen
5. L & M 94 miljoen
De vijf grootste merken in 2009, exclusief tabak:
Plaats Merk Omzet 2009
1. Red Bull 56,3 miljoen
2. Coca-Cola 28,1 miljoen
3. Ola 25,8 miljoen
4. Spa 16,1 miljoen
5. Johma 12,5 miljoen
De Petrol merken top20 verschijnt morgen in vakblad Pompshop.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid