Overslaan en naar de inhoud gaan

Marlboro, Camel & Van Nelle: 3 grootste merken in pompshops

Marlboro, Camel en Van Nelle zijn de drie grootste merken in de pompshop, zo blijkt uit de Petrol merken top20, die onderzoeksbureau…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marlboro, Camel en Van Nelle zijn de drie grootste merken in de pompshop, zo blijkt uit de Petrol merken top20, die onderzoeksbureau morgen presenteert.

related partner content for mobile comes here

Conclusie: tabaksproducten nemen een steeds groter omzetaandeel in de shopverkopen van tankstations in.

Het aandeel van tabak bij tankshops is gestegen van meer dan 70 procent in 2008 tot bijna 73 procent vorig jaar. Deze toename valt vooral toe te schrijven aan de hogere accijns op tabaksproducten. In de Petrol merken top20 staan 17 tabaksmerken, waarvan Marlboro veruit het grootst is. Het merk L&M realiseerde de meeste omzetgroei: 49 procent, aldus de onderzoekers.

In de Petrol merken top20 exclusief tabak is Red Bull net als vorig jaar het grootste merk. De omzet van het energydrinkmerk nam toe met 17 procent. Coca-Cola en ijsmerk Ola staan op de tweede en derde plaats. De na Red Bull snelst groeiende merken buiten tabak zijn Venco en AA Drink, die, zo geeft het onderzoekbureau aan, net als Red Bull beide door innovatie omzetgroei zagen. Het is de tweede keer de Petrol merken top20 is samengesteld. De lijst is gebaseerd op de gemeten omzetten in alle Nederlandse tankstations.

De vijf grootste merken in 2009:
Plaats Merk Omzet 2009
1. Marlboro 484 miljoen
2. Camel 131 miljoen
3. Van Nelle 104,6 miljoen
4. Pall Mall 96,7 miljoen
5. L & M 94 miljoen

De vijf grootste merken in 2009, exclusief tabak:
Plaats Merk Omzet 2009
1. Red Bull 56,3 miljoen
2. Coca-Cola 28,1 miljoen
3. Ola 25,8 miljoen
4. Spa 16,1 miljoen
5. Johma 12,5 miljoen

De Petrol merken top20 verschijnt morgen in vakblad .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in