Overslaan en naar de inhoud gaan

Loyaliteitsprogramma’s: klant is best te binden

Terwijl verschillende loyaliteitsprogramma’s gestopt worden of onder druk staan, reageert de consument wel degelijk positief op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sterker nog, als het programma wordt afgeschaft, beïnvloedt dat het koopgedrag vaak negatief, en loopt de klant makkelijker weg. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met de Carlson Marketing Group.

related partner content for mobile comes here

Uit eerder onderzoek blijkt dat veel bedrijven met een klantenkaart niet of nauwelijks gebruik maken van de klantgegevens die dit oplevert. Aangezien de directe effecten van een programma op klantgedrag moeilijk vast te stellen zijn en hoge investeringen vereisen, leidt dit ertoe dat loyaliteitsprogramma’s onder druk staan. Bedrijven overwegen klantenkaarten af te schaffen of hebben die beslissing al genomen.

Maar wat vindt de consument eigenlijk van loyaliteitsprogramma’s? Het onderzoek van Tammo Bijmolt, hoogleraar aan Rijksuniversiteit Groningen, en Patricia Plugge, Business Development Manager bij Carlson Marketing Group, geeft antwoord op die vraag. Hun onderzoek wordt in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing beschreven.
Loyaliteitsprogramma’s blijken immens populair onder Nederlandse consumenten. Vrijwel iedereen (95 procent van de respondenten) heeft minimaal één klantenkaart en 35 procent van de respondenten heeft maar liefst vier of meer kaarten op zak.

Veel consumenten antwoorden bevestigend op de vraag of hun koopgedrag is veranderd na deelname in een loyaliteitsprogramma. Bijna 40 procent van de respondenten geeft aan meer te zijn gaan besteden bij het bedrijf, slechts twee procent van de respondenten is minder gaan besteden. Nog sterker is het positieve effect op retentie: 53 procent van de respondenten geeft aan dat de kans groter is dat ze klant blijven door het programma. Niemand denkt dat de kans daardoor kleiner wordt. De onderzoekers stellen dat loyaliteitsprogramma’s een positieve invloed hebben op het koopgedrag, wat zich uit in een toename van bestedingen. Bovendien zijn loyaliteitsprogramma’s een barrière voor consumenten om over te stappen naar de concurrent.

Als het programma echter afgeschaft wordt, heeft dat ook een sterk negatief effect, melden de onderzoekers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in