Loyaliteitsprogramma’s: klant is best te binden


Sterker nog, als het programma wordt afgeschaft, beïnvloedt dat het koopgedrag vaak negatief, en loopt de klant makkelijker weg. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met de Carlson Marketing Group.
Uit eerder onderzoek blijkt dat veel bedrijven met een klantenkaart niet of nauwelijks gebruik maken van de klantgegevens die dit oplevert. Aangezien de directe effecten van een programma op klantgedrag moeilijk vast te stellen zijn en hoge investeringen vereisen, leidt dit ertoe dat loyaliteitsprogramma’s onder druk staan. Bedrijven overwegen klantenkaarten af te schaffen of hebben die beslissing al genomen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Maar wat vindt de consument eigenlijk van loyaliteitsprogramma’s? Het onderzoek van Tammo Bijmolt, hoogleraar aan Rijksuniversiteit Groningen, en Patricia Plugge, Business Development Manager bij Carlson Marketing Group, geeft antwoord op die vraag. Hun onderzoek wordt in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing beschreven.
Loyaliteitsprogramma’s blijken immens populair onder Nederlandse consumenten. Vrijwel iedereen (95 procent van de respondenten) heeft minimaal één klantenkaart en 35 procent van de respondenten heeft maar liefst vier of meer kaarten op zak.
Veel consumenten antwoorden bevestigend op de vraag of hun koopgedrag is veranderd na deelname in een loyaliteitsprogramma. Bijna 40 procent van de respondenten geeft aan meer te zijn gaan besteden bij het bedrijf, slechts twee procent van de respondenten is minder gaan besteden. Nog sterker is het positieve effect op retentie: 53 procent van de respondenten geeft aan dat de kans groter is dat ze klant blijven door het programma. Niemand denkt dat de kans daardoor kleiner wordt. De onderzoekers stellen dat loyaliteitsprogramma’s een positieve invloed hebben op het koopgedrag, wat zich uit in een toename van bestedingen. Bovendien zijn loyaliteitsprogramma’s een barrière voor consumenten om over te stappen naar de concurrent.
Als het programma echter afgeschaft wordt, heeft dat ook een sterk negatief effect, melden de onderzoekers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid