Grote Europese campagne tegen rookverslaving


Op internet, televisie en in de bioscoop komt dit voorjaar informatie hoe verslaafden hulp kunnen krijgen bij het stoppen.
De actie is ongeveer driemaal groter dan de vorige Brusselse antirookcampagne. Ze kost 72 miljoen euro en gaat vier jaar duren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe nieuwe campagne richt zich vooral op jongeren. Hoe jonger men immers begint sigaretten te roken, hoe moeilijker het wordt om te stoppen. De website www.help-eu.com en de tv-spotjes beginnen 1 juni.
De Nederlandse stichting voor een rookvrije toekomst Stivoro is blij met de Europese campagne. "Belangrijk is dat er steeds telefoonnummers komen voor hulp bij het stoppen", aldus directeur Trudy Prins.
Ze zegt het mooi te vinden als door de campagne 1 à 2 procent van de Europese rokers stopt. "Stoppen is heel moeilijk. In Nederland proberen elk jaar een miljoen mensen op te houden. Na een paar weken zijn 800.000 daarvan al weer aan het paffen."
De Stivoro-directeur, ook voorzitter van het European Network for Smoking Prevention, vindt dat de Europese campagne wel iets beter had gekund. De actie zou zich moeten richten op de landen met veel notoire rokers: Hongarije, Spanje, Duitsland, Italië en Griekenland. Daar paft 38 procent. Het Europese gemiddelde is 33 procent, in Nederland 28 procent. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid