Overslaan en naar de inhoud gaan

Kijkje in de Volkskrant Banen-keuken

Het is druk in de PCM-stal. Werd twee weken geleden nog NRC.next gelanceerd. Volgende week staat alweer de volgende introductie op stapel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is druk in de PCM-stal. Werd twee weken geleden nog gelanceerd. Volgende week staat alweer de volgende introductie op stapel van een nieuw weekblad over werk en persoonlijke ontwikkeling, . Op basis van 'controlled circulation' worden er eind 2006 120.000 weekbladen gratis verspreid onder hoger opgeleiden t/m 39 jaar.

related partner content for mobile comes here

De komende week gunnen wij, Matéo Mol (gedelegeerd uitgever) en Dennis van Steijn (marketing- en communicatiemanager) jullie op dagelijks een kijkje in de marketingkeuken.

Kritische opmerkingen en vragen zijn van harte welkom. We doen ons best om zo snel mogelijk en volledig te reageren.

De meestgestelde vraag
'Waarom een blad? Alle vacatures staan toch op internet tegenwoordig.' Is absoluut de vraag die we het meeste gehoord hebben de afgelopen tijd. Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig.

Via internet bereik je (vooralsnog) alleen de actieve zoeker. Naar aan online vacaturebank surf je immers wanneer je op je bureaustoel zit te wippen. De juiste kandidaat zit vaak ook tussen de mensen die nog gewoon lekker op hun plek zitten, maar wel in zijn voor een volgende stap wanneer ze er 'toevallig' tegen aan lopen.
Vacatures in de krant worden door kandidaten als van hogere kwaliteit beschouwd. Dat blijkt ook uit de respons op vacatures in print. +/- 45% van de respons uit print is bruikbaar tegenover 30% van de online respons.
De arbeidsmarkt wordt weer krapper en adverteerders zoeken weer naar bredere mogelijkheden om zichzelf te presenteren richting potentiële werknemers. Employer branding wordt weer belangrijk.

Van vacaturebank tot portal
Het feit dat we een blad lanceren wil niet zeggen dat we online achterblijven. Integendeel, de site is binnen Volkskrant Banen gelijkwaardig aan het blad, maar kent een andere invulling. Op 4 april ondergaat de huidige site een restyling. De zeer effectieve vacaturebank (tot nu toe volledig beheerd door de marketeers) wordt aangevuld met een redactionele content die door de 9-koppige kernredactie wordt gevuld. Je merkt wel dat zodra je daar over gaat nadenken dat je overstelpt wordt door de mogelijkheden. Dan kom je ook tot de conclusie dat je eerst een goede technische basis moet bouwen die meer tijd kost dan je denkt. Het is steekt wel een beetje dat je de echt leuke dingen pas na de introductie kunt gaan inpluggen. Wat je op 4 april ziet is slechts een klein begin. Maar ook Rome was niet op een dag gebouwd.

Twee volwaardige ouders voor de site
Organisatorisch hadden we er bij de ontwikkeling van de website niet echt rekening mee gehouden dat de redactie pas op 1 maart voltallig zou zijn. Dat betekende dat we niet vanaf dag 1 de gehele redactie konden betrekken bij de ontwikkeling van de site. Dat is erg jammer, omdat zo'n site toch ook het kindje van de redactie moet worden. Gelukkig was het redactielid dat hoofdverantwoordelijk is voor de website al in dienst bij de Volkskrant en is ze eerder dan gepland vrij gemaakt.

Je merkt wel dat dat bij de ontwikkeling scheelt, want het kind heeft nu twee volwaardig betrokken ouders. Binnen de hele ontwikkeling van Volkskrant Banen was dit zo'n punt waarbij we even met de neus op de feiten werden gedrukt dat het papieren weekblad de planning domineerde, maar dat de website met name in het begin de meeste aandacht nodig had.

Andere dynamiek
Internet is wellicht het snellere medium, maar vergt een langere technische en conceptuele voorbereiding dan een papieren blad. Voor de nieuwe website moesten we veel eerder starten. Je hebt immers met meerdere dimensies te maken. Concept, ontwerp, techniek en interactie grijpen zo sterk in elkaar dat daar meer voorbereidingstijd voor nodig is. Bij het weekblad ligt het zwaartepunt van de ontwikkeling verder in de tijd. Hetzelfde proces kon in een korter tijdsbestek uitgevoerd worden. Mede omdat binnen PCM de productie tot in de finesse wordt beheerst. Ook al moet je daar voorzichtig mee zijn, want juist doordat het om een niet dagelijks product gaat, treedt er een hele andere dynamiek in werking. Daar zijn we inmiddels ook wel achter gekomen.

Wordt vervolgd?
De tijd voor vandaag is om. Hoe goed je ook plant, bij projecten zit het venijn toch altijd weer in de staart. Dus voordat we volgende week dinsdag de champagne ontkurken als het eerste nummer op de deurmat valt bij de abonnees moet er nog heel veel gedaan worden? Morgenavond weer een nieuwe bijdrage uit de keuken van Volkskrant Banen.

Tot morgen!

Matéo Mol & Dennis van Steijn

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in