Kijkcijfersysteem Nielsen in VS onder vuur


Dat meldt De Telegraaf. News Corp (eigenaar van onder meer Fox) ontpopt zich volgens de krant als belangrijkste tegenstander van Nielsen. Fox ziet met lede ogen aan dat de meetmethode uitwijst dat twee van haar stations die zich richten op Afro-Amerikanen minder kijkers trekken.
Nielsen ontkent en zegt dat de twee groepen juist oververtegenwoordigd waren in de oude meetmethode, waarbij de panelleden één keer per dag een dagboekje moesten invullen. De nieuwe methode, de local people meter (LPM), vraagt meerdere keren per dag naar welke programma’s er is gekeken. De resultaten worden nog dezelfde dag telefonisch naar Nielsen gestuurd. Ook registreert de LPM wíe er kijkt en of er gezapt wordt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe invoering in New York stuit op veel verzet. Zo heeft de invloedrijke Media Rating Council, waarin de belangrijkste tv-stations, kabelbedrijven en adverteerders zitting hebben, nog geen toestemming gegeven de LPM in te voeren. Zelfs senator Hillary Clinton zou zich met de zaak bemoeien. Daarnaast worden er paginagrote advertenties ingezet om de LPM uit New York, maar ook Los Angeles te weren.
Nielsen zet nu een ‘task force’ in met verschillende zwarte en Spaanstalige Amerikanen die de samenstelling van de steekproef moeten gaan beoordelen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid