Overslaan en naar de inhoud gaan

Kijkcijfersysteem Nielsen in VS onder vuur

Het meetsysteem voor tv-kijkgedrag dat VNU-dochter Nielsen Media Research in een groot aantal Amerikaanse steden invoert, zorgt voor grote…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt De Telegraaf. News Corp (eigenaar van onder meer Fox) ontpopt zich volgens de krant als belangrijkste tegenstander van Nielsen. Fox ziet met lede ogen aan dat de meetmethode uitwijst dat twee van haar stations die zich richten op Afro-Amerikanen minder kijkers trekken.

related partner content for mobile comes here

Nielsen ontkent en zegt dat de twee groepen juist oververtegenwoordigd waren in de oude meetmethode, waarbij de panelleden één keer per dag een dagboekje moesten invullen. De nieuwe methode, de local people meter (LPM), vraagt meerdere keren per dag naar welke programma’s er is gekeken. De resultaten worden nog dezelfde dag telefonisch naar Nielsen gestuurd. Ook registreert de LPM wíe er kijkt en of er gezapt wordt.

De invoering in New York stuit op veel verzet. Zo heeft de invloedrijke Media Rating Council, waarin de belangrijkste tv-stations, kabelbedrijven en adverteerders zitting hebben, nog geen toestemming gegeven de LPM in te voeren. Zelfs senator Hillary Clinton zou zich met de zaak bemoeien. Daarnaast worden er paginagrote advertenties ingezet om de LPM uit New York, maar ook Los Angeles te weren.

Nielsen zet nu een ‘task force’ in met verschillende zwarte en Spaanstalige Amerikanen die de samenstelling van de steekproef moeten gaan beoordelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in