Hoogleraar propageert ‘warme citymarketing’
Zorg dat het zo prettig is in een stad dat mensen en bedrijven er willen blijven wonen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een flonkerende campagne met geestige slogan en sterk beeldmerk om nieuwkomers aan te trekken. Immers, een stad is geen wasmachine.
Volgens Hospers is een stad wat anders is dan een product en dus is ze niet op een vergelijkbare manier te ‘marketen’. Mensen wonen vaak toevallig ergens, bouwen een band op met een plaats (Hospers noemt dit ‘de geografie van het geluk’), en laten zich zelden leiden door een rationele kosten-batenafweging. Ook al biedt plaats X hen meer voordelen dan plaats Y, ze blijven vaak zitten waar ze zitten. En ook bedrijven vertrekken niet zomaar.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHeeft het daarom wel zin om met ‘koude citymarketing’, met een campagne en een slogan, te proberen om mensen en bedrijven naar je stad te trekken? Volgens Hospers moet het belang daarvan niet overschat worden. Toeristen en dagjesmensen kunnen wel op die manier bereikt worden – en dat werkt dan ook goed.
Om bewoners, bedrijven en intelligentsia te binden, moet een stad niet zéggen dat ze aantrekkelijk is, ze moet aantrekkelijk zíjn. Waarbij ‘aantrekkelijk’ staat voor zaken als: voldoende opleidings¬mogelijkheden voor aankomende studenten (want die groep verhuist nog wél); voldoende stages, traineeships en banen voor pas afgestudeerden; gevarieerd woonaanbod (voor elk wat wils) en voldoende groen- en recreatievoorzieningen. En voor bedrijven: goede kinderopvang, goede bereikbaarheid, ruimte voor uitbreiding, soepele vergunningen. Dat soort warme citymarketing heeft veel meer zin en scheelt gemeenten bovendien een hoop geld – een welkome boodschap in deze crisistijd, aldus Hospers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid