Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoogleraar propageert ‘warme citymarketing’

Warme citymarketing. Daarvoor pleit Gert-Jan Hospers, bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing in Europa aan de Radboud Universiteit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zorg dat het zo prettig is in een stad dat mensen en bedrijven er willen blijven wonen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een flonkerende campagne met geestige slogan en sterk beeldmerk om nieuwkomers aan te trekken. Immers, een stad is geen wasmachine.

related partner content for mobile comes here

Volgens Hospers is een stad wat anders is dan een product en dus is ze niet op een vergelijkbare manier te ‘marketen’. Mensen wonen vaak toevallig ergens, bouwen een band op met een plaats (Hospers noemt dit ‘de geografie van het geluk’), en laten zich zelden leiden door een rationele kosten-batenafweging. Ook al biedt plaats X hen meer voordelen dan plaats Y, ze blijven vaak zitten waar ze zitten. En ook bedrijven vertrekken niet zomaar.

Heeft het daarom wel zin om met ‘koude citymarketing’, met een campagne en een slogan, te proberen om mensen en bedrijven naar je stad te trekken? Volgens Hospers moet het belang daarvan niet overschat worden. Toeristen en dagjesmensen kunnen wel op die manier bereikt worden – en dat werkt dan ook goed.

Om bewoners, bedrijven en intelligentsia te binden, moet een stad niet zéggen dat ze aantrekkelijk is, ze moet aantrekkelijk zíjn. Waarbij ‘aantrekkelijk’ staat voor zaken als: voldoende opleidings¬mogelijkheden voor aankomende studenten (want die groep verhuist nog wél); voldoende stages, traineeships en banen voor pas afgestudeerden; gevarieerd woonaanbod (voor elk wat wils) en voldoende groen- en recreatievoorzieningen. En voor bedrijven: goede kinderopvang, goede bereikbaarheid, ruimte voor uitbreiding, soepele vergunningen. Dat soort warme citymarketing heeft veel meer zin en scheelt gemeenten bovendien een hoop geld – een welkome boodschap in deze crisistijd, aldus Hospers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in