Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe ook afzeiktelevisie de ondergang van een urinemerk niet kon tegenhouden

In #FlashbackFriday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Yorin.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het is deze week precies 10 jaar geleden dat radiozender Yorin FM werd omgedoopt tot Caz!. Het vooruitstrevende mediamerk met de opzienbarende naam werd aan het begin van dit millenium bekend van Radio & TV. Daarnaast staat het bekend als de laatste Nederlandse televisiezender met een omroeper. Nog tot 2003 kondigden omroepers als Arie Boomsma, Sonja Silva en Cindy Pielstroom braaf alle programma&;s aan en af. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons terug naar Big Brother, Robert Jensen en kledingketen WE.

related partner content for mobile comes here

In april 2001 startte HMG (het huidige RTL Nederland) de commerciële tv-zender Yorin. De naam was een noodgreep, aangezien Veronica een jaar eerder haar aandelen in HMG had verkocht. Hierbij was afgesproken dat HMG de naam ‘Veronica’ een jaar lang niet gebruikt mocht worden. Het koos daarom in eerste instantie voor de naam ‘ME’. Dit stuitte echter op juridische problemen met kledingketen WE. Zij vonden deze merknaam teveel op hun eigen naam lijken. Uiteindelijk werd gekozen voor het mysterieus klinkende Yorin, een verbastering van de slogan "You&;re In The Movement". De naam leidde echter tot de nodige hoongelach. Met name in het buitenland werd de merknaam Yorin als zeer opmerkelijk gezien. Engelstaligen hoorden er ‘urine’ in, hetgeen tot ongemakkelijke situaties leidde op internationale mediabeurzen.

Yorin maakte naam in haar beginjaren. Met grote namen en bekende programma&;s leek een succes voor de hand te liggen. Toch kreeg het merk ook kritiek te verduren. Zo zou de programmering onduidelijk zijn en te plat. Door een breed publiek te willen trekken, was er nauwelijks sprake van een gerichte strategie. Kon je in de ochtend nog genieten van brave kinderseries in het speciale blok Yorkiddin&;... Werd je &;s-avonds ineens getrakteerd op grover taalgebruik bij Flodder, Big Brother en JENSEN!. Ook op de radio werd er continu aan het format gesleuteld. Yorin FM begon hier als brede publiekszender met de slogan "Jouw nummer 1 hitradio". Bekende DJ&;s als Robert Jensen, Gijs Staverman en Beau van Erven Dorens moesten de luisteraar naar deze nieuwe zender trekken. Toen dit niet breed aansloeg, werd er gekozen om enkel nog pop en rock te laten horen. Ook dit bleek niet te werken, waardoor de urban en dance-hits alsnog uit de kast werden gehaald en op de draaitafel gelegd. De luisteraar, en TV-kijker, is dan echter al afgehaakt.  

Door tegenvallende resultaten staakt moederbedrijf RTL Nederland op 12 augustus 2005 de Yorin-uitzendingen op TV. De zender wordt vervangen voor RTL 7. De gelijknamige radiozender werd in april 2006 omgedoopt tot Caz!.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in