Overslaan en naar de inhoud gaan

Helvetica, gefeliciteerd!

Als er één lettertype is dat symbool staat voor het modernisme van de jaren 60 en 70 in Nederland, dan is het wel de Helvetica. Het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als er één lettertype is dat symbool staat voor het modernisme van de jaren 60 en 70 in Nederland, dan is het wel de Helvetica. Het fameuze schreefloze lettertype ;" title="Helvetica&;">Helvetica werd precies 50 jaar geleden ontworpen door Max Miedinger op basis van de aanwijzingen van Edouard Hoffmann.

related partner content for mobile comes here

Ter viering van het 50 jarig bestaan van het lettertype maakte de Amerikaanse regisseur Gary Hustwit een fraaie documentaire, genaamd Helvetica. Deze wordt in de loop van 2007 wereldwijd gedraaid, meestal vergezeld van discussieforums, feesten en tentoonstellingen.
Het < a href='http://www.moma.org/exhibitions/exhibitions.php?id=4506'>Museum of Modern Art in New York houdt een overzichttentoonstelling genaamd 50 Years of Helvetica van 6 april 2007 tot 31 maart 2008. De Nederlandse premiere van de film is gepland op 22 juni in in Amsterdam. De regisseur en diverse ontwerpers zullen hierbij aanwezig zijn.

Vooral dankzij grafisch vormgever kreeg de Helvetica in de jaren 60 bekendheid in Nederland. Hij gebruikte de letter onder andere op diverse postzegels, voor de huisstijl van Randstad Uitzendbureau en voor de affiches en het logo van het Stedelijk Museum. Volgens Crouwel: "De letter is neutraal, heeft geen eigen uitdrukking. Daardoor komt de boodschap van het ontwerp helder over." De Duitse vormgever en typograaf ;" title="index.html&;">Erik Spiekermann is er geen liefhebber van. Hij verklaart het slechts een "soort grondstof voor sommige vormgevers, zoals suiker in je keuken." Ook Gerard Unger heeft weinig moois met de Helvetica: "Op klein formaat, in wat langere teksten, is de letter slecht leesbaar."

Toch hebben ? behalve Wim Crouwel ? wereldwijd diverse ontwerpers van naam en faam de Helvetica omarmd als 'typeface of choice'. Massimo Vignelli is een groot fan van deze letter en gebruikte hem onder andere voor de logo's en huisstijlen van American Airlines, de National Parks Service, New York Subway, Benetton en Knoll en ook Neville Brody gebruikte na zijn 'The Face' tijdperk de Helvetica enige tijd als exclusieve letter in al zijn ontwerpen.


Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in