Helvetica, gefeliciteerd!


Als er één lettertype is dat symbool staat voor het modernisme van de jaren 60 en 70 in Nederland, dan is het wel de Helvetica. Het fameuze schreefloze lettertype #039;" title="Helvetica'">Helvetica werd precies 50 jaar geleden ontworpen door Max Miedinger op basis van de aanwijzingen van Edouard Hoffmann.
Ter viering van het 50 jarig bestaan van het lettertype maakte de Amerikaanse regisseur Gary Hustwit een fraaie documentaire, genaamd Helvetica. Deze wordt in de loop van 2007 wereldwijd gedraaid, meestal vergezeld van discussieforums, feesten en tentoonstellingen.
Het < a href='http://www.moma.org/exhibitions/exhibitions.php?id=4506'>Museum of Modern Art in New York houdt een overzichttentoonstelling genaamd 50 Years of Helvetica van 6 april 2007 tot 31 maart 2008. De Nederlandse premiere van de film is gepland op 22 juni in Kriterion in Amsterdam. De regisseur en diverse ontwerpers zullen hierbij aanwezig zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVooral dankzij grafisch vormgever Wim Crouwel kreeg de Helvetica in de jaren 60 bekendheid in Nederland. Hij gebruikte de letter onder andere op diverse postzegels, voor de huisstijl van Randstad Uitzendbureau en voor de affiches en het logo van het Stedelijk Museum. Volgens Crouwel: "De letter is neutraal, heeft geen eigen uitdrukking. Daardoor komt de boodschap van het ontwerp helder over." De Duitse vormgever en typograaf #039;" title="index.html'">Erik Spiekermann is er geen liefhebber van. Hij verklaart het slechts een "soort grondstof voor sommige vormgevers, zoals suiker in je keuken." Ook Gerard Unger heeft weinig moois met de Helvetica: "Op klein formaat, in wat langere teksten, is de letter slecht leesbaar."
Toch hebben ? behalve Wim Crouwel ? wereldwijd diverse ontwerpers van naam en faam de Helvetica omarmd als 'typeface of choice'. Massimo Vignelli is een groot fan van deze letter en gebruikte hem onder andere voor de logo's en huisstijlen van American Airlines, de National Parks Service, New York Subway, Benetton en Knoll en ook Neville Brody gebruikte na zijn 'The Face' tijdperk de Helvetica enige tijd als exclusieve letter in al zijn ontwerpen.
Ga naar de website over de film
Bekijk een paar clips van de film op FreshCreation
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid