Italianen houden het in de familie


Ermenegildo Zegna bestaat bijna 100 jaar. De wereldmarktleider voor hoogwaardige mannenmode en de fijnste stoffen is het paradepaardje van een ondernemingsmodel dat in die vorm waarschijnlijk alleen in Italië voorkomt: een patronale, grote familieonderneming waarin generatieslang het wel en wee van de business uitsluitend door de familie van de oprichter wordt gecontroleerd, en het familiekarakter nadrukkelijk zijn stempel op het bedrijf drukt.
Ingehuurde managers zijn slechts ingehuurde managers; de echte macht ligt bij de familieraad. Met de beurs en het zielloze financiënkapitalisme wil Gildo Zegna, die met zijn neef het bedrijf leidt, niks te maken hebben. En Zegna is geen uitzondering. De top van de Italiaanse luxefabrikanten heeft zelfs een luxeclub in het leven geroepen om deze businessstijl te koesteren: Altagamma. In Altagamma, de Association of High End Italian Companies is vrijwel iedereen met naam en faam in de mode- en luxebusiness vertegenwoordigd: van Agnona, Zegna, Armani, Salvatore Ferragamo en Brioni, tot Tod’s en Versace.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Managermagazin
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid