Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootste Facebook-dislike: te veel over jezelf delen

Het Amerikaanse researchinstituut Pew Research deed onderzoek naar de manier waarop mensen Facebook gebruiken, en kwam tot enkele nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het social network vierde gisteren zijn tiende verjaardag. Inmiddels wordt Facebook gebruikt door 75 procent van alle volwassenen en 73 procent van alle jongeren tussen de 12 en 17 jaar. Het gebruik onder volwassenen groeit: 64 procent gebruikt Facebook dagelijks, en dat percentage lag op 51 procent in 2010.

related partner content for mobile comes here

Ook onder tieners blijven de percentages hoog. Pew onderzocht het , en concludeerde dat het er nog niet naar uitziet dat ze Facebook snel de rug zullen toekeren, al kijken ze wel meer om zich heen, op zoek naar nieuwe netwerken.

Het instituut hoe mensen Facebook gebruiken, en wat ze wel en niet leuk vinden aan de site.

De grootste dislikes: mensen die teveel content delen over henzelf, en mensen die content over jou posten zonder toestemming te vragen, zoals foto’s.

Met name ouders zijn voorzichtig als het gaat om foto’s van hun kinderen. 57 procent van de Facebookers met kinderen onder de 18  noemen dit punt als hun grootste dislike.

Aan de andere kant is maar een heel klein percentage Facebookers bang om iets te missen. Slechts 5 procent van de gebruikers geven op als hun grootste dislike dat ze anderen zien deelnemen aan sociale activiteiten, waar ze zelf niet voor waren uitgenodigd. 84 procent zegt hier helemaal geen last van te hebben.

Zijn er dan nog verschillen tussen mannen en vrouwen in gebruik? Vrouwen zijn meer met Facebook bezig dan mannen, maar beide groepen zijn het eens over de basis van Facebook: content delen, vrienden volgen en lachen om grappige content.

12 procent van de gebruikers hebben wel eens meegemaakt dat iemand hen vroeg om een persoon te ontvrienden. Met name jongeren hebben dit wel eens meegemaakt: 19 procent van de mensen tussen 18 en 29 jaar, vergeleken met 10 procent tussen de 30 en 49 en, 7 procent tussen de 50 en 64 en 56 procent ouder dan 65.  Deze verzoeken komen met name van andere vrienden (35 procent), ega’s (23 procent) en exen (12 procent). 22 procent moest een oude lover verwijderen van hun huidige partner.

Nog een opmerkelijk inzicht: Facebookgebruikers liken vaker content van vrienden dat dat ze hun eigen status updaten. 44 procent liket de content van vrienden minstens eenmaal per dag, 29 procent doet dit meerdere keren per dag.

31 procent geeft dagelijks een reactie op de foto’s van vrienden, 15 procent doet dat meerdere keren per dag.

19 procent stuurt dagelijks een privébericht, 10 procent doet dit meerdere keren per dag.

10 procent voegt dagelijks nieuwe content toe. 4 procent doet dit meerdere keren per dag. 25 procent zegt nooit nieuwe content toe te voegen.

Van de mensen die geen gebruik maken van Facebook, heeft 52 procent iemand in zijn of haar huishouden die wel een Facebook-account heeft. En 24 procent van de niet-Facebookers kijkt wel eens naar de foto’s en content van degene in het huishouden die wel een account heeft.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in