Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Geven voor goed doel is kuddegedrag’

Hoeveel geld mensen geven aan goede doelen, wordt grotendeels bepaald door de verwachting die zij hebben van de vrijgevigheid van anderen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de wetenschappers kunnen hulporganisaties die geld inzamelen, zoals na de recente aardbeving in Haïti, met dit kuddegedrag hun voordeel doen. Openheid van zaken over het aantal donateurs kan twijfelaars over de streep trekken om ook de portemonnee te trekken.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers gaven proefpersonen een hoeveelheid geld die zij zelf mochten houden dan wel eerlijk mochten delen met een onbekend ander persoon. Daarnaast werd hen onder meer gevraagd wat hun verwachtingen waren over de vrijgevigheid van de andere deelnemers.

De proefpersonen die verwachtten dat anderen hun geld zouden delen, deden dat zelf ook. Degenen die het geld zelf hielden, gingen ervan uit dat anderen dat ook zouden doen. Ruim 40 procent van de deelnemers onderschatte de vrijgevigheid van anderen, terwijl 30 procent een te rooskleurige verwachting had. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in