Digitale appels- en perenstatistiek
Kranten verkopen digitale exemplaren, en dat aantal groeit elk kwartaal. Bij elkaar zijn dat er 150.000 maar er zit veel lucht in die oplage. Bij de Volkskrant (46.000 digitale kranten) krijgen alle abonnees op de papieren weekendeditie het recht om op weekdagen de iPad-versie te downloaden. Die tellen bv. mee als volledige digitale abonnees. Maar goed, het groeit en dat is mooi.
In mijn overzicht op krantenstatistiek stond de Volkskrant bovenaan, gevolgd door NRC. Twitteraar Tonie vroeg waarom De Correspondent er niet tussen stond, die had toch ook digitale abonnees? Uitgever Ernst-Jan Pfauth meldde meteen dat De Correspondent 23.698 abonnees had (daar komen er per uur 3 bij) en daarmee op de derde plek zou komen. Ook Alexander Klöpping vroeg zich af waarom De Correspondent er niet bij stond.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaSnel de Correspondent erbij in een nieuwe grafiek: inderdaad, de 3e in Nederland.
Maar niet iedereen was het daarmee eens. De Correspondent is geen dagblad, het was appels met peren vergelijken volgens Jan Dijkgraaf. Jaap Stronks vond dat niet zo’n punt, het ging immers over betaalde content. NU-datatovenaar Jerry Vermanen vroeg zich af of alle iPad-abo’s er wel bij zaten. Nee dus, volgens Ward Wijndelts van NRC, hun Reader was bijvoorbeeld niet meegeteld.
Ik geef het ongaarne toe, maar Dijkgraaf heeft gelijk. Het zijn appels en peren, maar wel bij gebrek aan beter.
Als je de totale digitale verkoop van dagelijkse nieuwsmedia zou meten zou naast de Correspondent bijvoorbeeld ook TPO Magazine opgenomen moeten worden. Het gaat om: 1. digitale replica’s (dus de digitale krant-abonnementen uit de statistieken); 2. betaalde website-toegang (paywalls) en 3. betaalde apps (zoals de NRC-Readers, NDselect en de apps van de Wegener-kranten).
Maar behalve De Correspondent maakt bijna niemand die bekend. TPOMagazine: “Nope. Tenzij je er 34 auteursabonnementen in wil zetten”. NRC Reader wil geen cijfers geven. Vorig jaar was op een slide van een FD-presentatie te zien dat die krant in 2012 zo’n 6000 geregistreerde gebruikers had. Hoe succesvol de paywalls van FD, Nederlands en Reformatorisch Dagblad nu zijn is onbekend. Bij het HOI kunnen media ook non-replica’s (apps) laten registeren. Alleen Nederlands Dagblad doet dat met hun NDselect: 182 betalende gebruikers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid