Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale appels- en perenstatistiek

COLUMN Piet Bakker over de digitale oplage van De Correspondent. Moeten we dat nou in één grafiek zetten met De Volkskrant en het NRC?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kranten verkopen digitale exemplaren, en dat aantal groeit elk kwartaal. Bij elkaar zijn dat er 150.000 maar er zit veel lucht in die oplage. Bij de Volkskrant (46.000 digitale kranten) krijgen alle abonnees op de papieren weekendeditie het recht om op weekdagen de iPad-versie te downloaden. Die tellen bv. mee als volledige digitale abonnees. Maar goed, het groeit en dat is mooi.

related partner content for mobile comes here

In mijn overzicht op krantenstatistiek stond de Volkskrant bovenaan, gevolgd door NRC. Twitteraar Tonie vroeg waarom De Correspondent er niet tussen stond, die had toch ook digitale abonnees? Uitgever Ernst-Jan Pfauth meldde meteen dat De Correspondent 23.698 abonnees had (daar komen er per uur 3 bij) en daarmee op de derde plek zou komen. Ook Alexander Klöpping vroeg zich af waarom er niet bij stond.

Snel de Correspondent erbij in een nieuwe grafiek: inderdaad, de 3e in Nederland.

Maar niet iedereen was het daarmee eens. De Correspondent is geen dagblad, het was appels met peren vergelijken volgens Jan Dijkgraaf. Jaap Stronks vond dat niet zo’n punt, het ging immers over betaalde content. NU-datatovenaar Jerry Vermanen vroeg zich af of alle iPad-abo’s er wel bij zaten. Nee dus, volgens Ward Wijndelts van NRC, hun Reader was bijvoorbeeld niet meegeteld.

Ik geef het ongaarne toe, maar Dijkgraaf heeft gelijk. Het zijn appels en peren, maar wel bij gebrek aan beter.

Als je de totale digitale verkoop van dagelijkse nieuwsmedia zou meten zou naast de Correspondent bijvoorbeeld ook TPO Magazine opgenomen moeten worden. Het gaat om: 1. digitale replica’s (dus de digitale krant-abonnementen uit de statistieken); 2. betaalde website-toegang (paywalls) en 3. betaalde apps (zoals de , en de apps van de Wegener-kranten).

Maar behalve De Correspondent maakt bijna niemand die bekend. TPOMagazine: “Nope. Tenzij je er 34 auteursabonnementen in wil zetten”. NRC Reader wil geen cijfers geven. Vorig jaar was op een slide van een FD-presentatie te zien dat die krant in 2012 zo’n 6000 geregistreerde gebruikers had. Hoe succesvol de paywalls van FD, Nederlands en Reformatorisch Dagblad nu zijn is onbekend. Bij het HOI kunnen media ook non-replica’s (apps) laten registeren. Alleen Nederlands Dagblad doet dat met hun NDselect: 182 betalende gebruikers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in