De waarde van woorden
Iets wat ik al langer wist, werd vandaag bevestigd door het nieuwste artikel op Brandchannel.com: woorden zeggen meer (of minder) dan je denkt. De waarde van een goed geformuleerde doelstelling, strategie of persbericht beïnvloedt direct het resultaat van je werkzaamheden.
Duidelijke taal
Denk eens terug aan de eerste vergadering bij een nieuwe werkgever. Hoe vaak kwamen er geen termen voorbij waarvan je niet wist wat het betekende. Als je de uitleg achteraf hoorde, heb je vast wel eens gedacht dat voor zo'n woord een eenvoudiger (Nederlands) alternatief voor handen is. Met name in marketing zijn we dol op vakjargon. Niet al te lang geleden hoorde ik het advies van een consultant om in het kader van 'event based marketing' vooral evenementen te kiezen die pasten bij de kernwaarden van het organisatie. Terwijl iedere Nederlander toch weet dat 'event based marketing' draait om gebeurtenissen die te herleiden zijn uit veranderingen in de database zoals de verjaardag van je klant of een adreswijziging.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisTip! Verminder het gebruik van jargon door het spelen van 'Bullshit Bingo' met je collega's. (De woorden op de kaart mogen vervangen worden door jullie eigen jargon.)
Betere resultaten
Deze ligt misschien voor de hand, maar desalniettemin belangrijk. Zodra je de tijd neemt om visie, strategie en doelstellingen op schrift te stellen en terug te koppelen met het management en/of collega's, verbetert automatisch het resultaat. Je denkt in zo'n geval namelijk in structuren om de juiste resultaten op de goede manier te bereiken. Stap ook niet te snel over een formulering heen. Met name de keuze van bijvoegelijke naamwoorden verraden veel over achterliggende motieven. Tussen 'helder' en 'eenvoudig' zit soms een wereld van verschil.
Tone of voice
Net als ieder mens heeft ook een merk zijn eigen taalgebruik nodig. Naast beelden, zijn woorden een van de belangrijkste middelen via welke je merk tot leven komt. Bespreek tijdens de lunch eens met je collega's (met veel klantcontact) welke bekende Nederlanders qua taal en toon het beste bij het merk past. De kans is groot dat jullie het niet direct eens zijn. Na deze discussie is iedereen zich echter wel bewust van de nuances. Een handig hulpmiddel om de externe communicatie te uniformeren.
Quizvraag! Wie zou jij aannemen als woordvoerder van de HEMA? Clairy Polak of Linda de Mol.
Meer inzichten
Voor nog meer inzicht in de waarde van woorden: Lose the Jargon, Voice Your Brand.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid