Overslaan en naar de inhoud gaan

De 'King of Food' zingt een toontje lager

Het geplaagde AH heeft het roer omgegooid en overlegt nu met fabrikanten, in plaats van ze te dicteren. Goed nieuws voor merken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De totale supermarktomzet stagneert. Al ruim een half jaar.

related partner content for mobile comes here

Binnen die krimpende markt in geld (als je de inflatie meetelt), maar voornamelijk ook in volume, hebben sommige formules het lastig.

Albert Heijn bijvoorbeeld. Niet zomaar een beetje lastig, maar erg lastig. Teruglopende omzetten, dalend marktaandeel en verlies van primaire klanten. En dalende posities in de lijstjes van de &;ideaal supermarkt&;. Daarin staat AH op een beschamende positie in de middenmoot.

Dat doet pijn, ook emotionele pijn, want tenslotte was AH onbetwist de &;King of Food&;. AH dicteerde de markt, de concurrentie, maar vooral ook de A-merken. Voldeden die niet aan de AH criteria, dan konden ze het schudden. Voldeden ze wel aan de criteria en scoorden ze interessante omzetten, dan werden ze schaamteloos gekopieerd. In sommige kunstvormen moet je je dan trots voelen, in de harde supermarktwereld niet. Lagere omzetten, lagere marges en hardere onderhandelingen. Nu heeft AH ook wat dat betreft het roer omgegooid. Met 35 grote fabrikanten werd overlegd. Niet vanuit een &;troon&; met strikte dictaten, maar in een open overleg. Je ziet daarin de hand van de nieuwe directie, Marit van Egmond en Erik Jan Mares. Dat belooft wat. Dat is goed nieuws voor merken.

Merken zorgen voor innovaties - hoewel: die troef spelen ze steeds slechter uit -  voor nieuws, voor loyaliteit, voor reuring en als de samenwerking goed is, ook voor marge - direct of versleuteld in samenwerkingsafspraken.

Fabrikanten krijgen dus kansen en worden uitgedaagd.

Als fabrikanten deze uitdaging oppakken en de creatieve en innovatieve motor op volle toeren laten draaien en daaraan durf en ondernemerschap toevoegen (iets wat de laatste jaren ook ontbrak), dan kunnen ze verloren gegaan terrein heroveren. Niet met schijninnovaties en me-too innovaties, maar met onderscheidende concepten, die niet of moeilijk te kopiëren zijn.

Dames en heren marketeers, zet ‘m op!

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in