Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond: einde kinderreclame voor ongezonde voeding

De Consumentenbond vindt de overheid 'te soft' in de aanpak van ongezonde voeding. De bond verwacht weinig van een voorlichtingscampagne…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Consumentenbond eist hardere wettelijke maatregelen, zoals een verbod op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen.

related partner content for mobile comes here

De bond heeft daartoe vorige week donderdag een eisenpakket overhandigd aan een vertegenwoordiger van minister Hoogervorst van Volksgezondheid tijdens een actie bij de Tweede Kamer. De bond kwam met een boerenkar Het Plein in Den Haag oprijden. Op de kar zaten kinderen en lagen 'de bergen vet en suiker', die zij jaarlijks te veel binnen krijgen.

Uit onderzoek, dat de Gezondheidsraad vorig jaar heeft gedaan, is gebleken dat 40 procent van de Nederlanders te dik is. De raad was vooral verontrust over de sterke toename van te zware peuters en oudere kinderen. Door overdadig te eten en weinig te bewegen lijden steeds meer mensen aan ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en darmkanker.

Volgens directeur Klaske de Jonge van de Consumentenbond is het te gemakkelijk om te wijzen naar de eigen verantwoordelijkheid van mensen. ‘Het is moeilijk nee zeggen, zeker voor ouders. Er is sprake van een continu bombardement van reclame-uitingen en een overweldigend aanbod van vette happen en snoep.’

De bond wil niet alleen ‘de constante verleiding’ inperken door een verbod op kinderreclame, de

belangenorganisatie eist ook een verbod op zogenaamde gezondheidsclaims, waarmee fabrikanten ongezonde producten aanprijzen. Het is volgens De Jonge misleidend wanneer er op een zakje snoep staat '0 procent vet' of 'vitamine C toegevoegd'.

Verder moeten producenten niet meer onnodig veel vet en suiker in hun artikelen stoppen. Winkels op stations, school- en sportkantines moeten hun assortiment aan betaalbare, gezonde producten uitbreiden. Supermarkten moeten met hun aanbod en winkelindeling consumenten ook verleiden tot een gezonde voedingskeuze. De Jonge: ‘Waarom staan er bij de kassa altijd

bakken snoep, waardoor ouders met hun kinderen in de rij weer constant nee moeten zeggen?’

De minister is volgens zijn woordvoerder blij met de aandacht die de Consumentenbond vraagt voor gezondere voeding. ‘Dit kabinet is echter geen voorstander van nieuwe regelgeving.’

Volgens de zegsman is Hoogervorst in overleg met zorgverzekeraars en de voedingsindustrie om overgewicht via preventie aan te pakken. ‘Het is niet alleen verkeerde voeding. Het gaat om de levensstijl van mensen en te weinig beweging.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in