Overslaan en naar de inhoud gaan

BVA: reclameblok verdient programmabaas

Meer dan 80 procent van de reclamezendtijd gaat aan de kijker voorbij, zo luidt de belangrijkste conclusie uit het onderzoek ‘Kwaliteit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt vakblad Adformatie vandaag. Slechts 19 procent van de netto reclamezendtijd, nog niet een vijfde van het totaal, wordt echt bekeken en genereert dus werkelijk mediabereik. Bij onderscheid maken tussen programmapromo’s en commercials daalt het werkelijke mediabereik nog een procentje harder, naar 18. Promo’s scoren dus beter dan spots, maar zitten ook altijd in de eerste 30 seconden van het blok.
Programma’s met een hogere emotionele ‘involvement’ (soaps, fictie, reality) laten meer gepraat zien en minder gezap tijdens de commercials die volgen. Bij sport en muziek wordt veel meer gezapt. Ook toont het onderzoek aan dat de zogenaamde schouderblokken (tussen twee programma’s) veel minder goed bekeken worden dan programmaonderbrekende reclame. Alfred Levi van MM&MO: ‘Mede daarom wordt er op de publieke zenders extreem veel gezapt.’
Ten behoeve van het onderzoek werden eind vorig jaar in honderd huiskamers gedurende één avond camera’s en microfoons opgehangen. Die registreerden elke tien seconden wat iedereen aan het doen was gedurende de uitzending van een reclameblok.

related partner content for mobile comes here

Spot (de brancheorganisatie van de televisiereclamebedrijven) meldt in een reactie dat ‘het onderzoek goed bestudeerd moet worden’. Zo wordt volgens Spot het zappen tijdens reclameblokken als ‘niet kijken’ gerapporteerd. ‘Maar zappen is altijd al in de officiële kijkcijfers verdisconteerd. De zappende kijkers zijn en worden niet in rekening gebracht bij de verkoop van reclamezendtijd.’ Daarnaast noemt Spot het een redelijke score dat 1 op de 3 commercials aandachtig wordt bekeken. ‘Dit leidt in de meeste gevallen tot effectieve reclamecampagnes.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in