BVA: reclameblok verdient programmabaas


Dat meldt vakblad Adformatie vandaag. Slechts 19 procent van de netto reclamezendtijd, nog niet een vijfde van het totaal, wordt echt bekeken en genereert dus werkelijk mediabereik. Bij onderscheid maken tussen programmapromo’s en commercials daalt het werkelijke mediabereik nog een procentje harder, naar 18. Promo’s scoren dus beter dan spots, maar zitten ook altijd in de eerste 30 seconden van het blok.
Programma’s met een hogere emotionele ‘involvement’ (soaps, fictie, reality) laten meer gepraat zien en minder gezap tijdens de commercials die volgen. Bij sport en muziek wordt veel meer gezapt. Ook toont het onderzoek aan dat de zogenaamde schouderblokken (tussen twee programma’s) veel minder goed bekeken worden dan programmaonderbrekende reclame. Alfred Levi van MM&MO: ‘Mede daarom wordt er op de publieke zenders extreem veel gezapt.’
Ten behoeve van het onderzoek werden eind vorig jaar in honderd huiskamers gedurende één avond camera’s en microfoons opgehangen. Die registreerden elke tien seconden wat iedereen aan het doen was gedurende de uitzending van een reclameblok.
Spot (de brancheorganisatie van de televisiereclamebedrijven) meldt in een reactie dat ‘het onderzoek goed bestudeerd moet worden’. Zo wordt volgens Spot het zappen tijdens reclameblokken als ‘niet kijken’ gerapporteerd. ‘Maar zappen is altijd al in de officiële kijkcijfers verdisconteerd. De zappende kijkers zijn en worden niet in rekening gebracht bij de verkoop van reclamezendtijd.’ Daarnaast noemt Spot het een redelijke score dat 1 op de 3 commercials aandachtig wordt bekeken. ‘Dit leidt in de meeste gevallen tot effectieve reclamecampagnes.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid