Overslaan en naar de inhoud gaan

Blokker verliest rechtszaak over reputatieschade tegen SRM

Advertentie opleidingsinstituut deed geen afbreuk aan merk
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Blokker heeft bot gevangen bij de rechtbank Amsterdam in een zaak tegen SRM.  Het opleidingsinstituut had in het FD een advertentie geplaatst met merken die hot of not zijn op het gebied van online marketing. Blokker viel in de not-categorie, samen met merken als V&D, OAD, It’s en Halfords.

related partner content for mobile comes here

Blokker sleepte SRM voor de rechter wegens inbreuk op het merk en bijbehorende reputatieschade. Zo werd het ineen rijtje van failliete ondernemingen geplaatst, terwijl dit voor Blokker niet geldt. Ook vindt het concern in huishoudartikelen het onterecht dat het als voorbeeld-voor-hoe-het-niet-moet werd gebruikt. Het concern berekende dat het zo’n 32.000 schade had geleden.

Vrijheid meningsuiting

De rechter veegde de argumenten van Blokker van tafel. De advertenties had weliswaar een negatieve lading, maar reputatieschade van het beeldmerk zou niet waarschijnlijk zijn. Ook zou de gemiddelde lezer van het FD zou niet de conclusies trekken waar Blokker voor vreest. Zo komt het woord faillissement niet in de advertentie voor en zou de lezer het ook niet zo uitleggen dat Blokker failliet zou gaan.

Ook woog de rechter mee dat er al veel publicaties waren verschenen waarin werd gesteld dat Blokker de ‘online’ boot had gemist. Het was niet de advertentie van SRM die dat naar buiten zou hebben gebracht. Meer fundamenteel oordeelde de rechtbank de vrijheid van meningsuiting van SRM zwaarder weegt dan de mogelijke schade aan het merk Blokker.

Lees de gehele uitspraak.

Foto: ANP, Lex van Lieshout

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in