Overslaan en naar de inhoud gaan

Bloggers en twitteraars trokken geen extra stemmen

Kandidaten die tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen veel gebruik hebben gemaakt van social media, kregen niet meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zes studenten van de Saxion Hogeschool in Enschede turfden van 1 januari tot en met 3 maart het social media-gebruik van alle kandidaatsraadsleden in Arnhem en Enschede. Ze volgden de activiteiten van de lokale politici op hun eigen website en op de site van hun partij, op weblogs, Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook en YouTube. De turfgegevens zijn verwerkt in de Saxion Social Media Indicator, die onderzoekers van de kenniskring Nieuwe Media & Participatie hebben ontwikkeld.

related partner content for mobile comes here

Een relatie tussen het social media-gebruik en het aantal stemmen dat partijen en kandidaten verzamelden bleek niet te leggen. De onderzoekers wijten dat aan de geringe inzet van social media tijdens de gemeenteraadscampagne. Om de impact van hun social media-gebruik te vergroten moeten politici niet alleen meer gaan bloggen en twitteren, maar deze media vooral ook gebruiken voor participatie, in plaats van alleen de eigen boodschap uit te zenden. Daarnaast is het belangrijk meer verbinding te leggen tussen de social media-activiteiten van kandidaten en de partij.

Het onderzoek van de Saxion Hogeschool naar het gebruik van social media in de politiek wordt tijdens de Tweede Kamerverkiezingen voortgezet.

Bron: Binnenlands Bestuur

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in