Bloggers en twitteraars trokken geen extra stemmen
Zes studenten van de Saxion Hogeschool in Enschede turfden van 1 januari tot en met 3 maart het social media-gebruik van alle kandidaatsraadsleden in Arnhem en Enschede. Ze volgden de activiteiten van de lokale politici op hun eigen website en op de site van hun partij, op weblogs, Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook en YouTube. De turfgegevens zijn verwerkt in de Saxion Social Media Indicator, die onderzoekers van de kenniskring Nieuwe Media & Participatie hebben ontwikkeld.
Een relatie tussen het social media-gebruik en het aantal stemmen dat partijen en kandidaten verzamelden bleek niet te leggen. De onderzoekers wijten dat aan de geringe inzet van social media tijdens de gemeenteraadscampagne. Om de impact van hun social media-gebruik te vergroten moeten politici niet alleen meer gaan bloggen en twitteren, maar deze media vooral ook gebruiken voor participatie, in plaats van alleen de eigen boodschap uit te zenden. Daarnaast is het belangrijk meer verbinding te leggen tussen de social media-activiteiten van kandidaten en de partij.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet onderzoek van de Saxion Hogeschool naar het gebruik van social media in de politiek wordt tijdens de Tweede Kamerverkiezingen voortgezet.
Bron: Binnenlands Bestuur
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid