Overslaan en naar de inhoud gaan

Blijft Heineken "hoofdsponsor" Oranjefans?

Komt Heineken opnieuw met een hoed of wordt het een shirt? Wat waren de meest succesvolle hoofddeksels van de afgelopen 10 jaar?…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Heineken is official sponsor van het Nederlands elftal en alle Oranjefans. Als eerste startte zij met een structureel activatie programma om hun band met Oranjefans letterlijk inhoud te geven. Als je de Oranjefan wil aankleden dan begin je bij de top en niet bij de teen en zo werd waarschijnlijk het hoofd van de Oranjefan letterlijk het Heineken “domein”. Lekker makkelijk voor de fans want een hoed hebben de meeste fans nog niet en kon je meteen opzetten. Altijd goed zichtbaar zowel uit als thuis op de bank. Maximale media exposure en hoofden, zeker die van Oranjefans, stralen altijd veel emotie uit.

related partner content for mobile comes here

Een slimme keus van Heineken om het hoofd van de Oranjefan centraal te zetten. Dat hebben ze de afgelopen 10 jaar consequent volgehouden. Zelf noemen ze het mooi “10 jaar hoofdsponsor van de Oranjesupporters”.
Natuurlijk zijn we benieuwd of Heineken tijdens het EK 2012 opnieuw kiest om het hoofd van de Oranjefan? Een beslissing die misschien afhangt van de evaluatie van alle overige Heineken hoeden acties. Deze hebben we de afgelopen 10 jaar naast honderden andere Oranje acties onderzocht in het Oranje Barometer onderzoek dat Trendbox en Activate&co al sinds het EK2000 houden.

Hoofd geclaimd
Wat opvalt is dat Heineken vanaf dag 1 alle andere Oranje acties waar een hoed of pet een hoofdrol in speelden wist te overtroeven. Niemand kon tippen aan de hoofddeksels die Heineken voor de Oranjefans bedacht. Met veel succes heeft Heineken het hoofd van de Oranje fan weten te claimen. Want eerlijk gezegd zal geen marketeer het in zijn hoofd halen om een Oranjeactie te voeren waarbij een hoofddeksel een hoofdrol speelt.

Top 5
Interessant om te kijken hoe de consumentenwaardering was voor de verschillende Heineken hats.

Op 1 staat met een duidelijke voorsprong de eerste hoed die Heineken introduceerde “de Heineken hat”. Het is qua bekendheid de laagst scorende Heineken hoed maar weet met namen op passendheid bij het merk en deelbereidheid hoog te scoren. Misschien dat het komt omdat weinig fans een Oranje hoofddeksel hadden of dat het EK in Nederland plaats vond dat zijn hier zo positief over waren.

Op 2 staat de jagershoed uit 2006. Dit geheime wapen dat duidelijk knipoog op het gastland Duitsland wist consumenten te overtuigen op factoren als aantrekkelijkheid, sympathiek en opnieuw deelbereidheid.

Nummer 3 is de luidspreker hoed van het EK 2004 in Portugal. Een prima creatie die qua waardering bij de Oranjefans op alle factoren dicht tegen het geheim wapen aan zit.
De 4de plaats gaat naar de Heineken Trom-pet. Het is de activatie campagne die de hoogste geholpen bekendheid haalt en ook op andere factoren m.n. op vernieuwendheid als hoogste scoort. Alleen de deelname bereidheid blijft daar duidelijk bij achter. Mogelijke verklaring is dat de Trom-pet zeer vernieuwend is maar dat het juist door zijn vorm mensen iets te gedurfd is.

Tot slot op 5 de Pletterpet van het afgelopen WK in Zuid Afrika. Deze hoofdsponsor invulling van Heineken wordt door de consument op alle aspecten structureel veel lager beoordeeld. Zelfs op vernieuwendheid en passendheid bij het merk komt deze pet als laagste uit de bus! Een minder gelukkige keus want de deelname bereidheid is dan ook veruit de laagste van alle EK/WK Heineken hoeden. Heeft het eigen succes de lat zo hoog gelegd dat Heineken hier niet meer overheen kan komen?

Een interessante hypothese maar het “hoofd” domein blijft een krachtig platform dat je als merk zeker moet koesteren. Ligt het misschien dat de afgelopen hoofddeksels iets wat extreem waren zodat een minder brede doelgroep werd aangesproken? Kijkend naar de onderzoeksresultaten dan zou het advies zijn terug naar de basis: een opvallende hoed die lekker draagt, een brede doelgroep aanspreekt en minder een verhaal nodig heeft. \
Frank de Bruin Activate&co

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in