Overslaan en naar de inhoud gaan

Banken: recht de rug!

Roland van der Vorst vindt dat de banken in verzet moeten komen tegen 'het doorgeslagen publieksdenken' en moeten zeggen: we doen niet wat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag stond een interview met Caroline Princen. Zij is bij ABNAmro onder meer verantwoordelijk voor de cultuur en identiteit.

related partner content for mobile comes here

Interessante positie, want ga er maar aan staan: aan de identiteit sleutelen van een bedrijf en sector waarvan het vertrouwen onder druk staat. Uit het interview klinkt een oprechte overtuiging door om dat vertrouwen te willen herwinnen. Door integriteit, het klantbelang en de maatschappelijke functie van banken weer centraal te stellen.

Vertrouwenscrisis

Toch wringt er iets in de manier waarop banken hun vertrouwenscrisis tegemoet treden. Wanneer de gevestigde orde onder druk komt te staan reageert die doorgaans met dezelfde reflex, namelijk aanpassen in de richting van het sentiment. Als men vindt dat producten te complex zijn geworden, roepen de bestaande partijen ineens dat het allemaal eenvoudig moet. Wanneer nieuwkomers en de publieke opinie van de daken schreeuwen dat de gevestigde orde arrogant is geworden en niet naar de klant luistert, gaat diezelfde orde ineens volks en gewoon lopen doen (zie ook de SNS bank).

Reflex

Er is niets mis met gemakkelijke apps of een eenvoudig product. Maar de automatische reflex ten gunste van de publieke opinie is ook gevaarlijk. ABNAmro was ooit een trots bedrijf omdat er de beste bankiers werkten. Moeten diezelfde bankiers nu alles ineens alles eenvoudig maken? Moeten zij gaan doen wat de klant zegt?

Schijnzekerheid

Je kunt ook zeggen: bankieren is nu eenmaal complex. Je kunt sommige dingen wel eenvoudig maken, maar je kunt zaken ook oversimplificeren. Eenvoud leidt ook tot schijnzekerheid.

In plaats van een knieval te maken naar het publiek, zou een bank ook in verzet kunnen komen tegen het doorgeslagen publieksdenken en zeggen: we doen niet wat u zegt want dat is niet in uw belang.

Net zoals ik ook niet in discussie ga met mijn tandarts als hij een kies weghaalt, zo ga ik een bank ook niet méér vertrouwen als hij doet wat ik zeg. Ik vertrouw iemand die tegenwicht geeft. Net zoals ik het goed zou vinden als er een financiële instelling zou zijn die tegen de heersende trend in durft te zeggen dat je even moet wachten omdat ze zorgvuldigheid belangrijker vindt dan snelheid.

Maatschappelijke verontwaardiging

Het is essentieel om de tijdsgeest aan te voelen en je verantwoordelijk te gedragen. Maar je kunt ook doorslaan. De kunst is om te veranderen op een manier die aansluit bij je identiteit. Klantbelang is bij ABNAmro altijd gebaseerd geweest op vakmanschap en bij Rabobank op lidmaatschap. De kunst is om die verschillen in erfenis relevant te maken.

In de storm van maatschappelijke verontwaardiging is de verleiding groot om mee te waaien. Maar op een gegeven moment wordt het tijd om je rug te rechten en tegen de wind in te gaan hangen. Dat kun je alleen als je voeling houdt met je wortels.

Deze column van Roland van der Vorst werd vanochtend gepubliceerd in het Financieele Dagblad

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in