Overslaan en naar de inhoud gaan

Automerken zijn de weg kwijt

Wie adverteert er nu voor een doelgroep die al jaren geen geld uitgeeft aan je product?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2012 werden in Nederland en Europa circa 15 procent minder auto’s verkocht dan in het jaar. Vergelijken we de Nederlandse cijfers uit 2012 met die van vandaag, dan zien we een daling van .  

related partner content for mobile comes here

In 2014 werden waarschijnlijk net wat meer auto’s verkocht dan in ... 

…ik hoor piepende banden.

Bloedrood

Deze trend zal de meeste automerken niet zijn ontgaan. Ik verwacht dan ook dat ze al een tijd druk bezig zijn met het analyseren van bergen markt- en klantinformatie om de aankomende kwartaalcijfers minder bloedrood te laten kleuren.

De marketingverantwoordelijke van een niet nader te noemen automerk verzekerde me onlangs dat er aan data inderdaad geen gebrek was. Dat stemt hoopvol: een data-driven industrie. Alleen lijkt men bij opstellen van de briefing aan het reclamebureau de verkeerde afslag genomen te hebben. De cijfertjes gaan hier hun eigen weg...

Hippe stad

Hoe komt het bijvoorbeeld dat zoveel autoreclames gericht zijn op jonge mensen? Toyota (Aygo), Renault (Twingo), Volkswagen (Golf), Kia (Picanto) en Opel (ADAM, Mokka) tonen stuk voor stuk flitsende filmpjes met jonge jongens en meisjes die dolgelukkig door de straten van een hippe stad rijden, op weg naar een club, outdoorweekend of winkelcentrum.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Kinderdisco

Daarnaast zijn er natuurlijk ook reclames voor gezinsauto’s waar pa zijn brakke zoon meeneemt op een fietstochtje of waar de auto fungeert als kinderdisco. Een enkele keer zie ik een 50-plusser terugkomen in een commercial, maar dan vooral als het stereotype ‘oude vrouwtje’ waarvan je je tweedehands Volkswagen koopt.

Dat vind ik gek, want het is juist de laatstgenoemde groep die de grootste bijdrage levert aan de verkoopcijfers van de toch al zo kwakkelende auto-industrie.

Helder beeld

Als je de verkoopcijfers (ex-lease) erop naslaat dan tonen zij een helder beeld: het overgrote gedeelte – circa 75 procent - van de nieuwe auto’s wordt gekocht door 50-plussers. waren het afgelopen jaar goed voor 9 procent van alle nieuwe autoaankopen.

Vergelijkbare cijfers vind je ook in andere Westerse landen. In de grootste Europese markten is de gemiddelde leeftijd van de autokoper net geen .  In Amerika kopen 55-64 jarigen 15 maal zoveel auto’s als .

Je hoeft niet gepromoveerd te zijn in econometrie om die data te begrijpen.

Toch moet je constateren dat marketeers en reclamemakers de hardgrondige wens koesteren om die grote groep kopers van je merk totaal te negeren. Navraag bij Toyota leverde het antwoord op dat men met de meest recente campagne juist meer jongeren hoopte te verleiden.

Waarom? Ze kopen zelden een nieuwe auto.

Zou het niet verstandiger zijn om eens reclame te maken voor de mensen die dat wel doen? Of is het niet cool om oude mensen te laten zien in je commercials?

Hipster

Argumenten die gaan over referentie- dan wel aspiratiegroepen snijden wat mij betreft geen hout. Ik zie graag het marktonderzoek dat op betrouwbare en geloofwaardige manier aantoont dat mijn vader zich aangesproken voelt door een getatoeëerde, bebaarde hipster die zijn hond frisbees laten vangen uit een open dak en vervolgens z’n auto scheef op de stoep parkeert.

Daarnaast zie ik bar weinig 50-plussers in Club Trouw (of op Dance Valley) en vind ik weinig nummers van The Fratellis, The Liar Trump of Beck op m’n moeders iPod, de soundtracks voor commercials van Toyota Aygo, Opel Mokka en Renault Twingo .

Het is, zeg maar, niet ‘hun ding’.

Relevant

Als merk wil je een mentaal marktaandeel veroveren in het brein van consumenten. Dat begint in de eerste plaats door het aanleggen van een relevant – ik herhaal: relevant - netwerk van associaties. Deze bouw je in de loop van de tijd uit en tracht je regelmatig te verversen.

Dus nogmaals: zou het niet verstandiger zijn om eens reclame te maken voor de mensen die je merk wel kopen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in