Aldi en Lidl verliezen in prijzenslag
Tot nu toe was de ontwikkeling van de omzet vrij constant. Sinds begin dit jaar kregen de supermarkten 0,3 procent meer geld binnen.
Vorige week verdienden de Nederlandse supermarkten echter ineens een stuk minder. De gezamenlijke omzet daalde met 1,7 procent ten opzichte van een jaar geleden. Dit komt neer op acht miljoen euro. Ten opzichte van een week eerder namen de inkomsten met circa twee miljoen af.
Deze daling is het resultaat van de laatste prijsacties van de supermarkten. Albert Heijn kwam in september met de 'Hamsterweken', C1000 met de 'Matsweken' en Super De Boer met de 'Maxi Actie'. Bovendien verlaagden enkele supermarkten ook nog eens de prijzen van de huismerken.
Voorheen wisten de supermarktketens de prijsdalingen op te vangen door meer producten te verkopen. Dit lijkt nu niet meer mogelijk te zijn. ‘Op een gegeven moment is de boodschappentas vol’, zegt Joop Holla van GfK. ‘Dan kan er niets meer bij.’
Het aantal kassabonnen bleef gelijk. Alleen de waarde ervan is door de prijzenoorlog gedaald, van 19,50 tot 19,14 euro.
Aldi en Lidl hebben vorige week klanten verloren. Deze ketens zagen vijf procent minder mensen in hun winkels komen dan de tien weken daarvoor. ‘Aldi en Lidl kunnen moeilijk terugslaan’,' zegt Holla.
Dirk van den Broek kan dat wel. Deze supermarktketen blijft volgens GfK stabiel. ‘Dirk van den Broek verkoopt ook de merken van de bekende fabrikanten. En deze winkels hebben veel verse producten in de schappen’, aldus Holla.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBron: Het Parool
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid