Overslaan en naar de inhoud gaan

Aldi en Lidl verliezen in prijzenslag

De omzet van de Nederlandse supermarkten is sinds de laatste prijzenslag gedaald. Aldi en Lidl zijn de grootste verliezers. Dit blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tot nu toe was de ontwikkeling van de omzet vrij constant. Sinds begin dit jaar kregen de supermarkten 0,3 procent meer geld binnen.
Vorige week verdienden de Nederlandse supermarkten echter ineens een stuk minder. De gezamenlijke omzet daalde met 1,7 procent ten opzichte van een jaar geleden. Dit komt neer op acht miljoen euro. Ten opzichte van een week eerder namen de inkomsten met circa twee miljoen af.
Deze daling is het resultaat van de laatste prijsacties van de supermarkten. Albert Heijn kwam in september met de 'Hamsterweken', C1000 met de 'Matsweken' en Super De Boer met de 'Maxi Actie'. Bovendien verlaagden enkele supermarkten ook nog eens de prijzen van de huismerken.

related partner content for mobile comes here

Voorheen wisten de supermarktketens de prijsdalingen op te vangen door meer producten te verkopen. Dit lijkt nu niet meer mogelijk te zijn. ‘Op een gegeven moment is de boodschappentas vol’, zegt Joop Holla van GfK. ‘Dan kan er niets meer bij.’
Het aantal kassabonnen bleef gelijk. Alleen de waarde ervan is door de prijzenoorlog gedaald, van 19,50 tot 19,14 euro.
Aldi en Lidl hebben vorige week klanten verloren. Deze ketens zagen vijf procent minder mensen in hun winkels komen dan de tien weken daarvoor. ‘Aldi en Lidl kunnen moeilijk terugslaan’,' zegt Holla.
Dirk van den Broek kan dat wel. Deze supermarktketen blijft volgens GfK stabiel. ‘Dirk van den Broek verkoopt ook de merken van de bekende fabrikanten. En deze winkels hebben veel verse producten in de schappen’, aldus Holla.

Bron: Het Parool

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in